메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
최진숙 (Suncheon Jeil College) 김효정 (Suncheon Jeil College) 장현진 (Suncheon Jeil College)
저널정보
한국언어치료학회 한국언어치료학회 학술발표대회 논문집 한국언어치료학회 2016년도 제20회 학술발표대회 논문집(2016년)
발행연도
2016.12
수록면
313 - 317 (5page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: This study aimed to see if there is any difference between the quantitative aspect of spelling and the spelling errors that appear in the writing by young children of multicultural families and those of ordinary families. Methods: We collected the data of ‘free writing’ done by 69 4- or 5-year olds of multicultural families and 71 equivalents of ordinary families and analyzed number of syllables, number of consonants, number of final consonants, syllable error rate, consonant error rate, and vowel error rate. Results: There was no significant difference in the quantitative dimension of spelling and spelling error rate between young children of multicultural families and those of ordinary families. There was significant difference by age and in different stages of writing development. Compared to the 4-year-olds, those 5-year-olds showed larger numbers of syllables, consonants, and final consonants and higher rates of syllabic errors and vowel errors. And by writing development, higher rates of syllable errors and consonant errors appeared at stage 5 (sentence stage) than at stage 4 (word stage). Conclusions: As far as writing is concerned, young children from multicultural families do not differ greatly from those from ordinary families in the category of spelling. Therefore, we should approach the teaching of spelling to young children from multicultural families with a focus on their age and stage of writing development.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-037-003323962