메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
나은하 (Kyonggi University)
저널정보
한국현대영미드라마학회 현대영미드라마 현대영미드라마 제31권 제2호
발행연도
2018.8
수록면
57 - 80 (24page)
DOI
10.29163/jmed.2018.8.31.2.57

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The article investigates the subversive possibilities and limitations of Eliza’s acting in George Bernard Shaw’s Pygmalion(1914), focusing on the recurring trope of the marionette. Drawing upon the emergent discourses on automaton at the turn of the twentieth century, which coincided with the early modernist attempts to eliminate human actors on stage, the article demonstrates how the heroine’s transformation from a flower girl to a perfect duchess evokes ambivalent feelings of fascination and anxiety in the viewer. Eliza’s compelling performance as an “artificial duchess” destabilizes the essentialist notion of class and poses a threat to the existing social order. This potentially disruptive power, however, is precarious because Eliza is subjected to Higgins’s directorial control and lacks agency over her own identity. The article argues that the play’s subversive promise is manifested in the heroine’s ultimate transition from an automaton-like actress to the uber-marionette, an ideal performer equipped with free will and self-control, that Edward Gordon Craig has suggested for the theater of the future.

목차

I. 서론
II. 히긴스의 ‘말하는 인형’: 완벽한 귀부인 만들기
III. 일라이자의 낯선(Uncanny) 연기와 전복의 가능성
IV. 인형에서 초인형으로: 모방을 넘어 창조로
V. 결론
인용 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0