최근 자신의 몸을 스스로 관리하고자 하는 소비자의 증대와 더불어 편의성 및 경제적 합리주의를 추구하고자 하는 실속형 셀프 뷰티족들이 늘어남에 따라 다양한 홈 케어용 미용기기가 출시되고 있다. 이와 함께 관련 시장규모가 확대되고 있으며, 뷰티에 IT를 접목한 벤처기업들도 시장에 진입함으로써 앞으로 다양한 진화가 예상됨에 따라 소비자들의 미용기기 사용실태, 만족도 등의 관련 산업 기초자료 확보를 위한 연구의 필요성이 제기되고 있는 상황이다. 이에 본 연구는 미용기기 구매와 사용 행태를 알아보고, 이에 따른 사용 만족도 및 선호도를 파악함으로써, 미용기기 개발 및 마케팅 활용의 기초자료 제공을 목적으로 시도하고자 한다. 본 연구는 광주광역시에 거주하는 20~50대 여성 300명을 대상으로 자기기입식방식을 이용하여 설문조사를 실시하였고, 수집된 자료는 SPSS v. 21.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 일반적 특성에서 연령은 40대, 학력은 4년제 대학졸업, 월 소득은 300만원 이상, 월평균 미용관리를 위한 지출금액은 30~50만원 미만이 각각 가장 높게 조사되었다. 둘째, 연령별 미용기기 구매 및 이용 행태에서 미용기기 구입 유 · 무는 40대 이상, 30대, 20대 순으로 미용기기 구입을 많이 한 것으로 조사되었고(p<.05), 구매한 미용기기 종류로는 20대 전동클렌저, 30대 스킨스크러버, 40대 이상에서는 초음파를 가장 많이 구입한 것으로 나타나났다(p<.05). 미용기기 구입 경로에 있어서는 40대 이상에서 다른 연령대에 비해 TV 홈쇼핑에서 미용기기 구입을 많이 하는 것으로 나타났으며(p<.05), 미용기기 구입 비용의 경우 전 연령대에서 10~30만원 미만의 가격대에서 미용기기를 구입한 것으로 조사되었다. 미용기기 사용 경험 유 · 무에서는 20대에 비해 30대와 40대 이상에서 사용한 경험이 많은 것으로 나타났고(p<.05), 미용기기 사용 목적은 20대 각질제거, 30대 미백, 40대 이상에서는 탄력 및 주름개선이 각각 높게 나타났다(p<.05). 셋째, 연령별 미용기기 사용에 따른 만족도 및 선호도에서 미용기기 사용 후 개선 효과로는 20대 각질제거, 30대 미백, 40대 이상에서는 탄력 및 주름개선이 각각 높게 나타났다(p<.05). 미용기기 사용 후 전반적 만족도는 20대와 30대에서 각각 ‘매우만족’ ‘만족’이 가장 높게 조사된 반면, 40대 이상에서는 ‘보통’이 가장 높게 조사되었으며(p<.05), 지속적인 미용기기 사용에 대한 의향은 모든 연령대에서 미용기기를 지속적으로 사용하고자 하는 의사가 높게 나타났다. 향후 구매하고 싶은 미용기기 종류로는 20대 스킨스크러버, 30대와 40대 이상은 LED 마스크가 각각 높게 조사되었다(p<.05). 향후 미용기기 구매 시 지출가능 금액은 모든 연령대에서 10~30만원 미만을 가장 선호하는 것으로 조사되었다. 이상의 결과 미용기기 개발에 있어서 사용 연령별 취향과 선호도를 고려한 아이템 개발이 지속되어야 할 것이며, 더불어 출시 가격에 있어서 고가보다는 중저가 수준에 맞춰 출시가 이루어져야 할 것으로 판단된다.
Recently, with the increase in consumers to take care of their bodies by themselves, there is a growing number of substance pursuit-type self beauty carers, who look for convenience and economical rationalism. Therefore, a variety of beauty equipments for home care are being released to meet their needs. At the same time, the scale of related market is expanding and more diverse evolutions are expected to happen, as venture enterprises combining beauty with IT are entering into the market. This is leading the necessity of research to obtain basic data of the relevant industry, including the present status of beauty equipments used by consumers and satisfaction. Accordingly, this study was conducted to provide basic data that can be used in developing beauty devices and marketing by looking into beauty equipment purchase and use behaviors and analyzing consumers’ satisfaction and preferences. For this study, self-administered questionnaires were distributed to 300 females in their 20s to 50s in Gwangju Metropolitan City and the data collected were analyzed using the SPSS v. 21.0 statistical package program. The study findings are as follows. First, in relation to general characteristics of the subjects, the biggest number of them is in their 40s, graduated from four-year universities, have a monthly income of 3,000,000 won or above and averagely spend 300,000 to 500,000 won for beauty treatment a month. Second, in relation to beauty equipment purchase and use behaviors of each age group, the subjects aged 40 and over purchased beauty equipments the most and it was followed by those in their 30s and in their 20s(p<.05). The subjects in their 20s purchased electric cleansers the most, those in their 30s purchased skin scrubbers the most and those aged 40 and over purchased ultrasonic beauty equipments the most (p<.05). When it comes to beauty equipment purchase routes, the subjects aged 40 and over purchased beauty equipments a lot through TV home-shopping channels, compared to other age groups(p<.05) and the subjects from all the age groups purchased beauty equipments at 100,000 to 300,000 won. The subjects in their 30s and aged 40 and over had more experience in using beauty equipments than those in their 20s(p<.05). Also, most of the subjects in their 20s, in their 30s and aged 40 and over used beauty equipments to remove dead cells, whiten skin and to tighten and lift skin, respectively (p<.05). Third, in terms of satisfaction with beauty equipments and preferences in each age group, removal of dead cells, skin whitening and skin tightening and lifting were remarkable improvement effects after using beauty equipments for the consumers in their 20s, in their 30s and aged 40 and over, respectively(p<.05). The biggest number of the subjects in their 20s and in their 30s was ‘very satisfied’ and ‘satisfied’ with beauty equipments overall, whereas the satisfaction was ‘normal’ for the biggest number of the subjects aged 40 and older(p<.05). All the age groups were highly willing to use beauty equipments continuously. Most of the subjects in their 20s selected skin scrubbers and those in their 30s and aged 40 and oder selected LED masks, as beauty equipments that they want to purchase in future(p<.05). All the age groups preferred 100,000 to 300,000 won to purchase beauty equipments in future. In conclusion, these results mean for development of beauty equipments, items considering likings and preferences of different age groups should be developed continuously and moreover, beauty equipments need to be released at affordable prices.