본 연구는 조선시대 언간 자료의 특징을 살펴보고, 언간을 인문학 대중화의 한 방안으로 이용할 수 있는 가능성을 논의한 것이다. 현재 인문학은 위기에 처해 있고 이를 극복할 수 있는 다양한 논의가 진행되고 있다. 그런데 인문학의 위기가 학문적으로 논의되기 시작한 시기는 1990년대 초이고, 인문학의 위기가 피부로 느끼기 시작한 계기는 학부제 시행 때문이었다. 이를 극복하기 위해 인문학의 대중화가 모색되고, 정부에서도 인문학에 대한 관심을 갖기 시작하였다. 그 결과 인문학을 일반 대중에게 보급하려는 노력이 이루어져 점차 인문학에 대한 관심이 높아지고 있지만 강단에서의 인문학의 위기는 극복되기 어려운 상태에 놓여 있다. 그러므로 이제는 위기를 극복하기 위해 인문학의 본연의 모습으로 돌아가 기초 자료에 대한 치밀한 연구가 선행되어야 할 것이다. 이 연구는 인문학의 위기를 극복하기 위해 기초 자료에 대한 발굴과 보급 차원에서 언간을 대중화의 한 자료로 이용할 수 있는 가능성에 대해 논의한 것이다. 언간 자료는 역사적 사실과 개인적 감정이 담겨 있는 독특한 자료이기 때문에 기존의 자료와는 성격이 다르다. 이들을 학계는 물론 일반인들에게도 널리 알려 관심을 끌게 할 필요가 있다. 언간은 15세기부터 19세기까지 대체로 3,000여건이 학계에 알려졌지만 그러나 여전히 이에 대한 학계나 일반인의 관심을 끌지는 못하고 있다. 특히, 언간은 일상 생활적 특징, 정치적 특징, 지역적 특징, 여성적 특징, 경제적 특징 등 여러 가지 분류사적 특징을 보이고 있다. 그러므로 언간에 나타난 사연을 잘 분석하면 역사 자료의 보조 자료로 충분히 이용될 수 있다. 언간은 조선시대 남녀노소, 왕실, 사대부 등 폭넓게 실용되었고, 그러므로 언간에는 그 당시 인간의 삶의 모습이 녹아 있다. 언간의 대중화 방안에는 언간 자료를 집대성하여, 일반인들도 알 수 있을 정도로 쉽게 작성하여 널리 알려야 하는 일이 우선 이루어져야 한다. 아울러 웹상에도 쉽게 검색될 수 있도록 언간 자료의 아카이브를 구축하여야 할 것이다. 이를 바탕으로 언간이 스토리텔링이나 문화콘텐츠의 기초 자료로 이용된다면 언간에 대한 관심은 물론 조선시대 사람들의 생활 모습 등에도 관심을 갖게 될 것이다. 언간 자료를 대중화하기 위한 또 다른 방법 중의 하나는 언간 자료를 교과서에 수록하는 것이다. 다만, 언간 자료를 수록할 때에는 언간이 국어의 변천 과정을 설명하기 위한 자료로 이용하기보다는 그 당시의 모습을 살펴볼 수 있는 생활사 자료로 이용되어야 한다.
In this study, the characteristics of Eon’gan resources of the Joseon Dynasty and the possibility of these resources being used as a method to popularize the humanities are discussed. Currently, the study of the humanities is facing a crisis, and various types of discussion to overcome the crisis are done. However, the academic discussion on the crisis of the humanities began in the early 1990s, and the serious crisis of the humanities emerged with the adoption of the academic system under which students get to choose their majors after their freshman year. The popularization of the humanities was pursued to overcome, and the government began to pay attention to the humanities. As a result, the study of the humanities is gathering attention as efforts to spread interest in the humanities are made, but still the crisis of the humanities at the university platform is difficult to overcome. Therefore, multidimensional discussions are necessary to overcome the crisis. In this study, whether Eon’gan can be used as a basic resource to overcome the crisis of the humanities through information discovery and dissemination of basic resources is discussed. Eon’gan are unique letters that contain historical facts and individual emotions, so they are different from existing resources in these characteristics. It is necessary to gather attention of not only the academic world but also the nonacademic world. Today, there are approximately 3,000 Eon’gan resources from the 15th to 19th centuries, but they fail to attract the attention of the academic world or ordinary people. Eon’gan show various classification characteristics such as daily life characteristics, political characteristics, regional characteristics, feminine characteristics, and economic characteristics. Therefore, when stories appearing in Eon’gan are well analyzed, they can be used as supplementary data of historical materials. Eon’gan were practically used widely among men and women of all ages, in royal court, and in noble society, so it reflects the lives of those who lived during those days. Regarding the popularization method of Eon’gan, it is necessary to compile Eon’gan resources and disseminate them to ordinary people by writing in accessible words. In addition, the archive of Eon’gan data should be established on the web so that people can search the documents easily. If Eon’gan are used as a basic resource for storytelling or culture contents, people will have interest not only in Eon’gan but also in the lifestyles of Joseon-era people. Another method to popularize Eon’gan is to put Eon’gan resources in textbooks. However, when Eon’gan resources are included in textbooks, they should be used as resources for human life history that describe the lifestyles of the era rather than as a means to explain the transition process of Korean language.