최근 동안 피부, 물광 피부, 도자기 피부 등과 같이 아름다운 피부를 갖고자 의료기관에서의 전문적 관리를 원하는 수요가 점점 늘고 있다. 이는 레이저 산업발달과 보톡스, 필러 등의 다양한 치료법 개발과 맞물려 메디컬 에스테틱 시장이 급격하게 양적, 질적 성장을 하고 있는 것을 의미한다. 따라서 본 연구는 메디컬 에스테틱을 담당하는 종사자를 대상으로 직무의 수행도와 난이도를 분석하여 능력을 발휘하는데 저해되는 요인이나 우선적으로 교육이 필요한 직무를 분석하고자 하였다. 조사방법은 설문지법으로 윈도우용 SPSS 21.0 통계 패키지를 이용하여 빈도분석, 대응표본 T-test를 실시하였으며, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 각 직무에 대한 수행도와 난이도에 차이가 있는지를 분석한 결과 피부이론, 메디컬 에스테틱 종사자의 역할, 화장품 사용에 대한 직무는 수행도가 난이도에 비해 상대적으로 높게 나타났다(p<.01). 둘째, 메디컬 에스테틱 종사자의 피부이론 직무의 수행도와 난이도를 분석한 결과 전반적인 피부이론 직무와 하위 작업별 피부구조 파악하기, 피부유형과 타입 이해하기, 노화피부 설명하기, 여드름 피부 설명하기, 색소침착피부 설명하기에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 각 작업에 대해 수행도가 난이도에 비해 상대적으로 높게 나타나 차이를 보였다. 셋째, 메디컬 에스테틱 종사자의 역할직무의 수행도와 난이도를 분석한 결과 메디컬 에스테틱 종사자로서 자세, 복장, 위생 갖추기, 고객의 관리(티켓팅) 능력 갖추기, 고객 상담을 통한 관리목적 파악하기, 관리 카드 작성하기, 고객예약 관리하기, 시술 및 수술 후 효과에 대한 보조 설명 능력 갖추기, 시술 및 수술 후 관리효과 보조설명 능력 갖추기, 고객에게 맞는 화장품 설명하기, 고객의 불평해결하기, 소독위생 처리, 소모품 관련 소독하기, 실내의 환경 관리하기에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.05), 역할 직무별로 수행도와 난이도는 차이를 보였다. 넷째, 메디컬 에스테틱 종사자의 화장품 사용직무의 수행도와 난이도를 분석한 결과 레이저 시술 후 필요한 화장품 설명하기에 대해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며(p<.01), 각 작업에 대해 수행도가 난이도에 비해 상대적으로 높게 나타나 차이를 보였다. 따라서 수행도와 난이도가 높을수록 능력을 발휘할 수 있도록 다양한 방법의 교육이 이루어진다면 의료기관의 조직에도 좋은 성과가 있을 것으로 사료된다.
Recent demand for professional and specialized care for beautiful skin at medical institutes have been increasing. Along with diverse treatment skills including laser industry development, peelers and botox injection, medical esthetic markets are rapidly growing both in quantity and quality. Therefore, this study aimed to analyse job performance and difficulty of medical esthetic employees to identify hinderance causes of their ability and duties that need education. For a survey, this study developed a questionnaire and conducted a frequency test and a paired t-test with the use of SPSS 21.0. The results are presented as follows: First, when whether there was a difference in performance and difficulty in each duty was analysed, it was discovered that performance of skin theory, roles of medical esthetics employees and cosmetics use was relatively higher than difficulty (p<.01). Second, when his study analysed performance and difficulty in skin theory of the subjects, there were statistically significant differences in identification of skin theory and skin structure, understanding of skin types and explanation of aged, acne and pigmented skin(p<.01) and performance in each duty was relatively higher than difficulty. Third, when this study analysed performance and difficulty in role of medical esthetics employees, there were statistically significant differences in employee’s attitude, uniform, hygiene, customer service(ticketing) management, identification of care purposes through consulting, management care making, reservation management, explanation of esthetic service and effects, identification of cosmetics tailored for customers, complain solution, sterilization, expendable supplies disinfection, indoor environment management (p<.05), and there was a difference in performance and difficulty according to different roles. Fourth, when this study analysed performance and difficulty of the subjects in cosmetics use, there were statistically significant differences in explanation of cosmetics needed after esthetic service (p<.01) and performance in each duty was relatively higher than difficulty. Therefore, as performance and difficulty are higher, if diverse education programs that can encourage esthetics employees to exert their ability are provided, better results will be obtained.