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연구보고서
저자정보
신상영 (서울연구원) 김상균 (서울연구원) 백종락 (서울연구원)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2018-PR-45] 서울시 노면 물고임 실태와 관리 방안
발행연도
2018.12
수록면
1 - 177 (177page)

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Road puddles often make threats for vehicles and pedestrians. According to road accidents data in Seoul, road puddles could lead to fatal road accidents. Under ‘wet’ road surface conditions, the accident case accounts to 8.2% and death toll to 12.2%. Fatality rate under ‘wet’ road surface conditions increases by 1.6 times compared to other times. This study analyzes problems of road puddles and suggests policy frameworks for better management of roads in Seoul.
First, the study reviews concepts, previous studies, and institutional frameworks and management operations of road puddles.
Second, by using recent road accident data, the study analyzes the relationships of road accidents with weather and road surface conditions in Seoul to draw implications of potentially fatal threats caused by road puddles.
Third, the study analyzes current problems of road puddles in Seoul. Based on several survey data of road pavement conditions and puddles from the Seoul city government, the study carried out desktop GIS analysis by using high-resolution digital terrain model and field surveys before, during, and after raining. Road puddles occur mainly in road pavement, road drainage, and surrounding topographic features. According to a questionnaire survey on road puddles, public officials responsible for road management percept that road puddles are caused mainly by deformation and subsidence of road pavement and by roadside gutter and inlets.
Fourth, in January 2018, the total number of street inlets was 487,364 exhibiting a significant installation difference by the district. Inlets become deteriorated by 63.2% over 30 years of lifespan. The study examines the hydrological suitability of inlets with respect to road puddle section in Seoul. The analysis results implicate that careful installations of Complete the information are necessary by considering the possibility of formation of road puddles.
Fifth, the study suggests the improvements to manage road puddles in Seoul. Since road puddles can occur at any place and at any time due to rainfall, the city government needs to set the focus on road sections, including areas like pedestrian-concentrated areas (e.g., bus stops, subway stations, etc.), surrounding areas of large-scale construction sites, highways and arterial roads where vehicle speeds are high, etc.
The study suggests several strategies for improvement to the management to cope up with road puddles with respect to road pavement and drainage systems. For example, the study suggests the integration of pavement maintenance and road drainage as currently different agencies and department are in charge.
Since it is difficult to anticipate the formation of road puddles with respect to time and place, policies need to focus on rapid response systems but need to strengthen proactive prevention. The study suggests several measures for response and prevention, including carrying out routine surveys, citizen report systems, uses of road surface survey data and social media, etc.

목차

[표지]
[요약]
교통사고 사망률은 비가 올 때 1.4배, 노면이 젖어있을 때 1.6배 높아
노면 물고임은 도로포장, 배수시설, 주변지형·도로구조 요인으로 발생
“포장도로 소성변형·침하, 측구경사·포장불량이 물고임의 주요 원인”
서울시 빗물받이 48만여곳 중 63%가 30년 이상 경과 ‘노후도 심화’
유동인구 많고 민원 가능성이 큰 지역 중심으로 중점관리구간 설정
노면 물고임 해결 관점에서 이원화된 현행 도로포장 관리체계 일원화
도로배수 시설기준 강화하고 투수성포장·침투측구 등 다양한 대책 적용
현장조사 정례화·물고임 사전진단제 도입 포함해 예방대책 선제적 보강
[목차]

그림
[01 서론]
1_배경 및 목적
2_연구내용 및 방법
[02 노면 물고임에 대한 기초적 이해]
1_노면 물고임의 개념
2_노면 물고임 관련 기존 연구
3_노면 물고임 관련 제도적 기준 및 관리체계
[03 기상조건 및 노면상태와 교통사고 간의 관계분석]
1_기상조건과 교통사고 간의 관계
2_노면상태와 교통사고 간의 관계
3_소결
[04 서울시 노면 물고임 실태분석]
1_노면 물고임 취약지점 분석
2_도로 빗물받이 실태 및 적정성 사례 분석
3_노면 물고임에 대한 공무원 설문조사 결과분석
[05 서울시 노면 물고임 관리 개선방안]
1_노면 물고임 관리를 위한 기본방향
2_노면 물고임 중점관리구간 설정
3_노면 물고임 원인별 개선방안
4_노면 물고임 예방·대응체계 개선방안
[참고문헌]
[부록]
[Abstract]
[Contents]

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