It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
The Mediating Effects of Ecological System Theoretical Factors on the relationship between stress and life satisfaction of children and adolescents: Multi-group analysis of school stages
The Mediating Effects of Ecological System Theoretical Factors on the relationship between stress and life satisfaction of children and adolescents: Multi-group analysis of school stages
The present study is designed to test the stress coping model in terms of ecological system theoretical view as growth, development, and adaptation for children and adolescents. For this reason, this study is to examine the direct and indirect effects of stress, self-esteem, family intimacy, teacher support, and community support on the life satisfaction of children and adolescents. The study also verifies multi-group analysis. In the process, the parameters differences among school stages elementary, middle, and high school are confirmed in terms of growth and development of children and adolescents. For this research, I use 2013 data collected for children/youth mental health improvement research by NYSPI Youth and Children Data Archive. A total of 9755 data about elementary, middle, and high school students are analyzed using SPSS 21.0 and AMOS 21.0. Findings of the study can be summarized as follows; First, the stress has a statistically significant negative direct effect on self-esteem, family intimacy, teacher support, community support and life satisfaction. Second, self-esteem, family intimacy, teacher support, and community support are found to be stress-relieving factors as stress-coping resources. Third, the results of multi-group analysis have statistically significant parameter differences among the elementary, middle and high school stages.
본 연구는 아동․청소년을 대상으로 일상생활 속에서 경험하는 스트레스가 생활만족도에 미치는 영향에 대해 살펴보고자 한다. 이를 위해 생태체계적요인의 자아존중감, 가족친밀도, 교사의 지지, 지역사회지지를 매개변수로 설정하는 다중매개모형을 구성하여 다중매개 효과를 확인하고 학교급(초․중․고)에 따른 집단 간 차이를 다중집단분석을 통하여 살펴보았다. 이 연구에서는 한국 아동․청소년 데이터 아카이브에서 제공하는 아동․청소년 정신건강 증진 지원방안 연구(2013)를 위해 수집된 자료를 사용하였으며, 분석을 위한 모든 자료처리는 SPSS 21.0과 AMOS 21.0을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동․청소년의 스트레스는 생활만족도와 자아존중감, 가족친밀도와 교사의 지지, 지역사회지지에 모두 유의한 부적(-)영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 아동․청소년의 생활만족도와 스트레스의 관계에서 매개변수인 자아존중감, 가족친밀도, 교사의 지지, 지역사회지지는 유의한 정적(+)영향을 미쳐, 생활만족도를 높이는 요인인 것으로 나타났다. 셋째, 아동․청소년의 생활만족도와 스트레스의 관계에서 자아존중감, 가족친밀도, 교사의 지지, 지역사회지지의 학교급(초․중․고)에 따른 집단 간에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 결과에 대한 함의를 제시하였다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.