(연구배경 및 목적) 최근 브랜드간의 경쟁이 치열해지고 매장마다 차별성과 독창성을 나타내기 위해 시각적인요소 뿐만 아니라 체험요소를 지닌 상업공간이 각광받고 있다. 또한 최근 3D 프린팅기술의 특허가 끝나감에 따라 보급형이 출시되어 개인이 상품을 제조할 뿐 아니라 개인에게 맞춤화 된 상품과 서비스를 대량생산을 통해 비용을 낮춰 경쟁력을 창출하는 새로운 생산과 마케팅 방식을 사용하는 산업시대가 도래하였다. 이렇게 새로운 산업형태가 생겨남에 따라 3D 프린팅 기술은 마케팅요소로서 확장성을 가진다. 본 연구에서는 3D 프린팅의 확장성 개념과 체험마케팅의 특성을 분석하고 상관성을 설명한다. 또한 기존의 플래그쉽 스토어들의 사례조사를 통해 한계점을 인식하여 3D 프린팅의 확장성이 적용되면 제품에 대한 신뢰성 확보와 같은 부가가치를 높일 수 있음을 시사한다. 기업은 상품의 생산과 판매만을 중요시 하는 것이 아니라 체험마케팅을 제공하여 고객을 자연스럽게 머무르게 하고, 제품의 정보를 효과적으로 제공하며, 깨달음의 기쁨과 같은 새로운 부가가치를 제공하여야 차별성을 가질 수 있다. 현재까지는 차별화를 위해 3D 프린팅 기술과 체험마케팅을 접목시킨 공간은 거의 존재하지 않는다. 이에 본 연구는 고객에게 차별화된 공간을 제공하고 제품의 고객맞춤화를 통한 체험마케팅 공간에 3D 프린팅의 확장성의 필요성을 강조하고자 한다. (연구방법) 본 연구는 3D 프린팅의 확장성 요소들을 3D 프린팅 기술과 관련된 선행연구를 통해 공간에 적용할 수 있는 6가지 특성으로 도출하였고, 번트 H 슈미트의 체험마케팅 이론을 바탕으로‘전략적 체험모듈’을 사례 분석의 틀로 활용하였다. 체험마케팅의 특성과 체험제공수단을 분석하고, 각 산업의 국내외 6개의 매장을 중심으로 사례를 분석 하였다. (결과) 기능적, 장식적, 정보적 요소들을 포함한 3D 프린팅의 확장성이 적용된 공간에서소비자에게 새로운 공간 경험을 제공하고 기업과 소비자 간의 상호작용이 활발히 이루어져 판매를 촉진시키고 감각적으로, 관계적으로 고객의 욕구를 충족시킨다는 것을 알 수 있었다. 또한 이러한 체험마케팅 공간은 기업의 브랜드 아이덴티티를 강화시키고, 기업과 소비자의 상호작용으로 부가가치를 높이는데 기여한다. (결론) 본 연구를 통해, 3D 프린팅의 확장성이 적용된 체험마케팅공간이 기존 체험마케팅 공간 보다 고객들에게 흥미를 유발하여 기업의 브랜드 아이덴티티를 효과적으로 인식시키며, 제품에 대한 신뢰도를 준다는 것을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 공간디자인 분야에 3D 프린팅의 확장성을 활용하는 새로운 방향성을 제시하고자 한다.
(Background and Purpose) Presently, with fierce competition among companies, commercial spaces that include visual factors and experiential programs are drawing attention to display both differentiation and creativity. As 3-D printing technology’s patent expires and 3-D printers come into wide use, individuals will begin to manufacture and sell products, which can be considered a new industrial structure. As a new method of marketing and production to stay competitive and cost-effective, this has been determined as a new business frontier for both the manufacturing and service industries, and involves the mass production of individually customized goods and services. The 3-D printing technology has expandability in this new industrial form, which has formative, animated, efficient, economical, and temporary characteristics as marketing methods. This study will analyze the expandability of 3-D printing and experiential marketing characteristics, and will explain the relationship between 3-D printing and experiential marketing. Further, this study identifies the limitations in the current flagship stores. Examples of experiential marketing space will be analyzed that play flagship store-type roles, as applied to the expandability of 3-D printing, which creates such new additional value as product credibility. This not only emphasizes that production and sales are most important for enterprises, but also that the enterprise that offers experiential marketing must create new additional values, such as the brightness of knowing. These compel customers to stay naturally, and provide effective product information. Spaces with 3-D printers currently do not exist; therefore, this study addresses the necessity of 3-D printing expandability in the experiential marketing space by offering distinctive spaces and customized products. (Method) This study illustrated six features by using 3-D printing’s expandable factors, as well as “Strategic Experiential Modules,” a framework based on the experiential marketing theory by Bernd H. Schmitt. This study indicates that both experiential marketing characteristics and an analysis of experience act as tools. Moreover, previously analyzed cases focused on six shops in the domestic and foreign industries. (Result) The study uses functional, decorative, and informational characteristics to reveal that customers have been satisfied with a new spatial experience and active interaction with enterprises. Experiential marketing spaces further highlight enterprises’ brand identities, and create added value from the interactions between companies and customers. (Conclusion) The application of the expandability of 3-D printing leads to customer interest, effectively imprinting a company’s brand identity and obtaining product credibility better than the current experiential marketing space. This study suggests a new forwarding proposal applying 3-D printing expandability in the spatial design area.