(연구배경 및 목적) 경제 및 소비의 발전에 따라 생활수준과 소비층이 증가하면서 프로슈머 마케팅(참여형 소비자)이 적극적으로 도입되고 있다. 프로슈머 마케팅은 소비자의 의견을 기업에 반영하여 고객만족을 극대화시키고, 체험을 통해 소비자들의 정신적 수요를 높이며, 개인의 욕구도 충족시켜 주고 있기 때문이다. 또한 시장과 경제를 좌우하는 프로슈머는 신상품 개발이나 판매에 직접 참여하는 생산자적인 성격을 가진 단순한 소비자가 아니라 기업의 생산에 능동적으로 참여해 소비물을 창조하는 등 사회, 문화에 반영될 것이다. 이러한 소비문화 환경 속에서 수요 창출을 위해 소비자들은 기업의 생산 상품에 대한 중요성을 인식하고, 그 정보를 공유하고 있다. 이에 연구를 통해 프로슈머 마케팅 4P 요소를 분석하고, 이를 스포츠 체험매장에 적용함으로써 새로운 체험공간에 대하여 연구하며, 미래의 중국 스포츠 시장에 적용하여 공간 디자인을 선도 하는데 그 목적이 있다. (연구범위 및 방법) 본 연구에서는 프로슈머 마케팅의 정의와 유형을 분석하고, 선행연구의 이론적 고찰을 통하여 체험공간의 유형, 구성요소 및 특성을 도출하였다. 이를 토대로 직장인 생활을 하고 있는 20, 30대 여성을 대상으로 하고 중국 스포츠 시장에서 인지도가 있고, 발전 가능성이 있는 스포츠 매장을 고려하고 선정하여 사례분석 하였다. (결과) 연구 분석 결과, 스포츠 체험공간 요소 중 엔터테인먼트 체험의 활용도가 높이 평가 되었고, 소비자가 스포츠 매장에서 체험을 함으로써 즐거움을 느끼고 있었다. 반면 체험요소가 낮게 나타나고 있는 현실도피 체험에서는 소비자들에게 이색적인 분위기 연출과 같은 체험을 통해 흥미로운 공간이 될 수 있게 한다. 또한 프로슈머 마케팅 4P(제품, 가격, 유통, 촉진) 유형이 스포츠 체험공간의 확장에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 이를 적용한 스포츠 체험공간의 특성 중 주목성, 창조성, 지속가능성, 상호작용성이 중요하게 나타났으며, 이는 소비자들에게 맞춤 서비스를 제공해 스포츠 매장의 이미지를 차별화 시키고 프로슈머들 간의 소통을 더욱 원활히 할 수 있다. 스포츠 체험특성이 약하게 나타나는 유동성, 집합성, 이동성, 무형성과 같은 요소에서는 인상적인 체험을 적용한다면 스포츠 체험공간을 더욱 지속적으로 발전시킬 수 있다는 것으로 판명 되었다. (결론) 본 연구는 프로슈머 마케팅의 4P를 적용한 스포츠 체험공간의 표현특성을 이해함으로써 소비자들에게 적극 활용되어야 하고, 나아가 공간기획과 연출을 접목시켜 새로운 체험공간에서 효과적으로 보여주자고 하는 특성임을 밝힐 수 있었다. 향후 중국 직장인 여성을 위한 스포츠 소비시장을 늘리고, 스포츠 체험공간 디자인에 관한 연구가 지속되어 시장경제 및 기업 활동에 중요한 가치를 부여할 수 있기를 바란다.
(Background and Purpose) In accordance with development of economy and consumption, living standard is increasing and consumer level is expanding. As such, prosumer marketing (participating consumer) is actively introduced. Prosumer marketing reflects consumer's opinion to company, since prosumer marketing maximizes customer satisfaction and raises the need of psychological demand after experience and fulfills individual desire. Also, prosumer who dominates market and economy will be reflected in our society and culture. Here, prosumer refers to not ordinary producing consumers who are engaged in development or sales of new product but proactive consumers who are actively engaged in production and creation of company. To create demand in this consumer culture environment, consumers are directly engaging in new product production, recognizing the importance of the product and sharing the information. Thus, the purpose of this study is to analyze 4P prosumer marketing and to study new experiential space after applying those characteristics to new sport experiential shop and to lead space design after applying those characteristics to future Chinese sport market. (Research Scope and Method) This study analyzes the definition and type of prosumer marketing and draws types, components and characteristics of experiential space after theoretically reviewing preceding studies. Based on this analysis, this study selected and analyzed sports shop that is popular to working women in their 20s and 30s, recognized in Chinese sports market with possibility to develop. (Results) Result of study analysis shows that entertainment element was highly evaluated among sports experiential space elements. Experience in sports shop gave joy to consumers. On the other hand, experience of escapism where experiencing level is low allows consumer to enjoy exotic atmosphere. Also, it was confirmed that 4P prosumer marketing(product, price, place, and promotion) had positive effect on expanding sports experiential space. Among the characteristics of sports experiential space with 4P prosumer marketing, noticeability, creativity, sustainability and interconnectivity were considered important. This study confirms that those characteristics differentiate the image of sport shop and facilitate communication among prosumer by providing tailored service to customers. In elements with low sports experiencing traits such as fluidity, collectivity, mobility and intangibility, it is confirmed that introduction of impressive experience can continuously develop sports experiential space. (Conclusion) This study confirms that the characteristics need to be actively adapted by consumer and furthermore need to integrate space planning with presentation to effectively show experiential space. Henceforth, this study suggests expansion of sport consumption market for female office worker in Beijing, China. Moreover, this study suggests more continuous research on sport experiential space design to add important value to market economy and business operation.