본 연구는 관심중심실행모형(CBAM)을 사용하여 우 리나라 초, 중, 고등학교 교사 580명을 대상으로 교사의 STEAM 교육에 대한 관심과 실행 수준 및 형태를 알아 보는 데 있다. 조사는 전국 17개 시・도교육청의 교사들 을 대상으로 온라인으로 진행하였다. 교사들의 STEAM 교육에 대한 관심 단계를 조사한 결과, 교사의 지각적 관심과 정보적 관심의 수준이 높게 나타났으나, 운영적 관심, 강화적 관심, 개인적 관심은 보통의 관심 수준을 보였다. 교사의 결과적 관심과 협동적 관심은 상대적으 로 낮은 수준에 머물렀다. 이러한 경향성은 학교급에 따 라서도 큰 차이를 보이지 않았다. STEAM 교육을 적용 하고 있는 교사들의 실행 수준은 수준별로 비교적 고르 게 분포하는 경향을 보였다. 그러나 학교급에 따라서는 교사의 실행 수준별 비율이 다소 차이가 있었다. 기계적 실행의 교사 비율은 오히려 초등학교에서 고등학교로 학교급이 올라갈수록 감소하는 경향을 보였다. 실행 형 태 측면의 조사 결과, 모든 학교급에서 STEAM 교육을 주로 과학 수업에서 진행하고 있었다. 교과의 통합 방식 은 학교급에 따라 다소 차이가 있으나, 단일 교과의 방 식이 가장 많았다. 주로 정규 교과 시간에 STEAM을 실행하고, 그 비율은 학교급이 올라갈수록 감소하는 경 향을 보였다. 대부분의 교사들이 스스로 개발한 STEAM 교재를 사용하고 있는 것으로 조사되었다. STEAM 교육의 평가는 관찰 평가가 주로 시행되고 있 었다. 본 연구에서 수행한 CBAM에 의한 STEAM 교육 의 관심 수준에 대한 조사 결과 우리나라의 STEAM 교 육의 실행을 강화하기 위해서는 결과적 관심과 협동적 관심으로 전이될 수 있도록 다양한 교육 정책과 지원이 요구됨을 알 수 있다. 또한, 초등학교에 대해서는 교사 스스로 STEAM 교재를 만들어 활용할 수 있도록 하는 전문적 연수의 지원이, 고등학교의 경우에는 STEAM 교육을 정규 과정에서 더 많이 실행할 수 있도록 하는 환경 조성이 요구됨을 알 수 있다.
The purpose of this study was to investigate teachers’ STEAM education implementation using the Concerns Based Adoption Model (CBAM). A total of 580 teachers participated in an online survey. Teachers' perceptions of concerns in STEAM education showed a high level of awareness concern and informational concern, but management concern, refocusing concern, and personal concern showed normal levels of concern. The consequence concern and collaboration concern of the teachers remained relatively low. This tendency did not show much difference by the school level. The levels of use of teachers who applied STEAM education showed a tendency to be distributed evenly by level of non use, orientation, preparation, mechanical, routine, refinement, integration, and renewal. However, according to the school level, there was a slight difference in the ratio of teachers' levels of use STEAM education. At the level of integration, the proportion of elementary school teachers was much lower than that of middle and high school teachers. The proportion of teachers in mechanical use tended to decrease as the number of schools increased from elementary school to high school. As a result of innovation configuration, STEAM education in all school classes was mainly conducted in science class. The method of integration of the subjects was slightly different according to the school level, but the method of single subject was the most. STEAM was mainly carried out during regular school hours, and the ratio tended to decrease as the school level increased. However, when STEAM education is implemented using club activity time, it tends to increase as the school level increases. Most teachers use self-developed textbooks for STEAM classes. In the assessment area, teachers in STEAM education mainly used observation evaluation. According to the results of the research, it is suggested that the educational policy should be changed so that the consequence concern and collaboration concern of the teachers can be strengthened. In addition, in elementary schools, it is necessary for teachers to provide professional training to develop self-developed textbooks, and In high school, there is a need to create an educational environment that allows more STEAM education in regular classes.