이 글은 신문매체를 통해 표상되고 있었던 국가상과 담론을 분석대상으로 하여 당시 대중적으로 확산된 동양담론과 민족담론이 국가상과 어떠한 관계를 맺고 있었으며, 인민을 동원하고자 하는 방향이 무엇이었는지를 고찰하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 ‘정합방’제출 사건이 사회적으로 이슈가 되고 있었던 1909년 12월에서 1910년 3월 사이의 『국민신보』, 『황성신문』, 『대한민보』, 『대한매일신보』 등의 신문 ‘매체’에 주목하여 동양․민족담론과 국가상의 관계 나아가 매체를 통해 드러난 인민상을 고찰했다. 그리고 이 과정에서 다음과 같은 점을 확인할 수 있었다.
첫째, 동양담론과 민족담론은 현실인식과 근대국가상에 따라 이중적 구조로 결합될 수 있다는 것이다. ‘동양제국’에 대한 상상 속에서 독립주권의 이양을 통해 통치권 또는 국가의 유지가 가능하다는 생각, ‘동양 연대’에 대한 상상 속에서 상실된 독립주권을 회복할 수 있다는 생각 모두는 근대주권과 정부의 관계 설정에 대한 분열과 간극을 보여준다. 동양담론은 전자에서 근대주권개념의 분열적 인식에 깊게 개입되어 있었으며, 후자에서는 근대주권의 현재와 미래의 간극이 동양의 문명화로 메워질 수 있는 것임을 설명하는 데 동원되고 있었다. 그리고 민족담론은 일대정치기관이 성립할 단위와 자강의 실현 단위이면서 미래의 독립주권을 위한 동양문명화의 하위 단위를 경계 짓는데 동원되고 있었다.
둘째, 근대주권에 대한 분열적 인식과, 현실과 미래의 간극을 봉합하려는 인식은 1905년 이전 군주제하에서 상상되고 있었던 국가상-주권자와 인민을 매개하여 근대주권을 유지하는 정부라는 관념이 전도되지 못한 채 연속성을 유지하는 기반으로 작동되고 있었다. ‘보호국’체제에서도 인민의 권리와 행복이 정부의 발전을 통해 실현될 수 있다는 생각은 질서를 유지하는 가운데 용감, 인내, 근면, 순박함을 가진 체제에 순응하는 인민상을 필요로 했다.
셋째, 동양담론의 부정은 국가상을 구상하는 데 있어서 민족담론의 전면적 확장과 연결되고 있었다. 독립주권을 국가의 본질로서 사고했던 관념은 국가적 경계가 사라지더라도 희석되지 않는, 역사성과 혈연성에 기초한 ‘민족’적 단위에 대한 구상을 가능케 했다. 앞으로 도래할 독립국가상이 현실의 ‘보호국’을 驅逐함으로써 ‘정신의 국가’는 현재를 살고 있는 ‘민족’과 결합되었다. 지향의 독립 국가와 현실의 민족이 결합된 국가상은 정부의 발생기원에 대한 인식의 확장을 통해 이제까지 구상되었던 정부와 인민관계를 전복할 수 있는 가능성을 열었다. 그리고 인민의 정신 속에 독립국가를 각인시키고, 실체화하기 위해 국가의 모태가 되는 단체를 구상했다. 단체를 통해 ‘민족’으로 포섭된 인민은 앞으로 도래할 독립국가의 ‘국민’이 되기 위해서 현실의 안정된 삶을 버리고 자유, 독립, 용맹의 덕목으로 무장해야 했다.
This Article purposes to examine on how the Orient discourse and national one, which was proliferated to the common people with analyzing on the nation image and discourse shown through the newspapers, had a relationship with the national image, and why the people was mobilized. It investigated the relationship between the Orient․national discourse and the national image and, furthermore, the people image shown through the media with paying attention to the newspaper 'media', including 『Gukmin Sinbo』’ ‘『Hwangseong Sinmun』’ ‘『Daehan Minbo』’ and ‘『Daehan Maeil Sinbo』’, from December 1909 to March 1910 when the 'Jeonghapbang' presentation event was under the social issue then. And it could confirm the following facts in the process.
First, the Orient discourse and the national discourse could be united as the double structure according to the real recognition and the modern national image. The thought that the maintenance of sovereignty and nation would be possible through the transfer of the independent sovereignty within the imagination of the 'Orient empire', and the thought that the lost independent sovereignty could be restore withing the imagination of the 'Orient solidarity' - both the thoughts show the crack and gap with regard to setting the relationship between the modern sovereignty and the government. The Orient discourse was involved deeply into the crack recognition of the modern sovereignty concept in the former thought and in the latter the gap between the present and the future of the modern sovereignty was mobilized in explaining that it couldn't be filled with orient civilization. In addition, the national discourse was mobilized in categorizing the unit to compose a political organization and the lower unit of the orient civilization for the self-strengthening realization unit and the future independent sovereignty.
Second, the divided recognition on modern sovereignty and the recognition to fill the gap between past and future went into action the foundation to maintain the continuance, not moving to the governmental concept to maintain the modern sovereignty with mediating between a sovereign and people under a monarchial system before 1905. The thought that the people's rights and happiness could be realized by the governmental development under the 'protected nation' system needed the people image to adapt themselves to the system with brave, patience, diligence and simpleness with maintaining social order.
Third, denying the Orient discourse was linked with the full expansion of the national discourse in drawing the national image. The concept that the independent sovereignty was thought as national essence made possible the conception on the 'national' unit based on the historicity and blood relationship not to be mixed even when the national boundary disappeared. The independent nation image coming in future constructed the real 'protected nation', so the 'nation within mind' was linked with the 'nation' living in the present time. The nation image that the intended independent nation and the real nation was united made the possibility to overthrow the relationship between the government and the people, which has been drawn until now through the recognition expansion on the occurrence origin of government. And the organization of the national matrix was drawn in order to carve and realize the independent nation within the mind of people. The people pulled into the 'nation' through the organization had to be equipped with the virtues, such as freedom, independence and brave, discarding the safe living within the reality in order to become the 'people' of the independent nation in the future.