본 연구는 밀레니엄 발전목표(MDGs) 후속으로 제기된 지속가능발전목표(SDGs)를 바탕으로 체계적인 지속가능발전교육의 실천을 위한 프로그램을 개발하여 지속가능발전교육을 학교 현장에 확산시키는데 목적이 있다. 프로그램은 17개의 지속가능발전목표 중 1~4번 영역에 대한 주제를 중심으로 초등학교 5~6학년용과 고등학생용 지속가능발전교육 프로그램을 개발하여 해당 학급을 대상으로 적용하였다. 이를 위해 국내외 지속가능발전교육에 대한 선행 연구 및 교육과정 분석을 바탕으로 SDGs 1~4 영역에 대한 주제를 추출하여 초등학교 5~6학년용과 고등학생용 4종씩 총 8종을 개발하였다. 프로그램은 현장 적합성을 높이기 위하여 프로그램 체제 구성을 지속가능발전교육 수업 맥락적 이해, 교육과정분석, 수업의 개요, 차시별 교수학습 과정안, 차시별 수업활동지, 차시별 평가지, 차시별 수업 도움자료로 구성하였다. 전문가 검토를 통하여 수정된 프로그램에 대한 효과성을 검증하기 위하여 초등학교 5학년 25명과 고등학교 1~3학년 학생 29명을 대상으로 사전·사후 단일집단 실험설계를 적용하여4개 주제를 가지고 4주에 걸쳐 8차시 수업을 적용하였다. SD 일반 영역(8문항), 사회적 영역(4문항), 환경적 영역(4영역), 경제적 영역(4문항), SDGs 1~4 영역(8문항)으로 구성된 설문지를 적용한 결과, 프로그램에 참여한 학생들의 SD에 대한 기본적인 이해와 환경․경제․사회적 영역에 대한 역량이 강화되었으며, SDGs 1~4 영역에 대한 변화에 대해 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 따라서 본 연구에서 개발된 프로그램은 학교 현장에서 지속가능발전교육의 확산을 위해 교과 및 창의적 체험활동, 방과후 활동에서 활용이 가능할 것으로 보인다. 그리고 본 연구를 기초로 학교급 및 학년군을 고려하여학생 수준에 맞는 17개의 SDGs 목표와 연계한 프로그램들이 꾸준히 개발되어 학교교육현장에서 지속가능발전교육이 확산이 될 수 있도록 더 많은 연구가 진행되어야 할 것으로 보인다.
The purpose of this study was to develop programs for the implementation of systematic education for sustainable development(ESD) based on the sustainable development goals(SDGs) that were raised to follow millennium development goals(MDGs) in order to spread ESD in the school fields. The program developed a ESD for the 5 grade and the 6 grade of elementary school and high school students, focusing on topics 1 through 4 areas out of 17 SDGs, and applied them to elementary and high school students. For this, based on the analysis of previous research for domestic and overseas sustainable development education and curriculum, the subjects of SDGs 1~4 area were extracted and the eight programs were developed, four kinds for elementary school students in the grade 5 to 6 and four kinds for high school students. The program consisted of contextual understanding, curriculum analysis, outline of class, teaching method by each hour, activity guide of class by class, evaluation of each class, and classroom aid materials to improve field suitability. In order to verify the effectiveness of the revised program through expert review, 25 students in elementary school and 29 students from the 1st to 3rd grade high school were applied for 4 weeks of 8th class through one-group pretest-posttest design. The questionnaire used for the analysis of program effects consisted of Education about Sustainable Development(SD) general area(8 items), social area(4 items), environmental area(4 items), economic area(4 items) and SDGs 1 to 4 area(8 items). As a result of the questionnaire analysis, there was a statistically significant result for students who participated in the program on the basic understanding of SD and capacity building for environmental, economic and social areas of ESD and changes to SDGs 1~4 area. Therefore, it seems that the program developed in this study can be used in curriculum, creative experiential activities, and after-school activities to spread the education of sustainable development in the school field. And, based on this study, it is expected that further research should be conducted to develop programs linked to 17 SDGs that are appropriate for the student's level considering the school class and the grade so that the education for sustainable development should be spread in the school education field.