중소기업 종사자들에게 교육훈련프로그램 특성이 비용이 아닌 투자로써 그 효과가 있도록 하기 위해서는 교육훈련을 통해 획득한 지식, 기술 및 태도 등이 실무에 적용될 수 있도록 해야 한다. 그러므로 중소기업 종사자에게 교육훈련프로그램을 통해 획득한 학습 성과를 실무에 적용될 수 있도록 하는 것이 기업의 경쟁력 향상에 도움이 될 것이고 그것을 바탕으로 중소기업의 발전과 국가 경제 발전에 기여하는 것으로 나타날 것이다. 이에 본 연구는 부산과 경남에 소재한 중소기업 종사자를 대상으로 하여 교육훈련프로그램 특성이 학습전이성과에 미치는 영향과 자기효능감의 조절효과 검증을 위하여 실증분석 하였다. 첫째, 교육훈련프로그램 특성(직무관련성, 교육자특성, 목표설정)과 학습전이성과의 관계에 있어서 직무관련성과 목표설정은 학습전이성과에 긍정적 영향을 미칠 것이라는 가설은 지지되었으나, 교육자특성은 학습전이성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설은 지지되지 않았다. 둘째, 교육훈련프로그램 특성(직무관련성, 교육자특성, 목표설정)과 학습전이성과의 관계에서 자기효능감(자신감, 자기조절능력)의 조절효과 관계에서는 통계적으로 유의하여 지지된 가설이 있는 반면, 통계적으로 유의하지 않는 것도 나타나 부분적으로 지지되었다고 할 수 있다. 본 연구는 위에서 기술한 것과 같은 시사점이 있음에도 불구하고 몇 가지 아쉬움과 한계점을 지니고 있는데 첫째, 부산과 경남지역에 소재한 중소기업 종사자들을 연구 대상으로 하였기에 연구결과의 일반화에 한계가 있다는 점과 둘째, 본 연구에서 설정한 모든 변인들은 설문 응답자의 자기평가자료로 작성되었기 때문에, 학습자 주관적 판단에 따른 개인의 가치에 따라 작성되었을 가능성이 높다는 것이다. 끝으로 독립변수, 종속변수, 조절변수 등 모든 변수를 한 가지 설문지를 통하여 모두 응답자에게 함으로써 단일출처오류가 발생할 수 있다는 한계점이 있다. 단일출처오류는 설문조사방법을 사용할 때 자주 언급되는 문제로서 향후 연구에서는 이러한 문제를 최소화할 수 있는 조사방법을 설계하는 것이 중요한 과제라고 할 수 있다.
In order to make effects on educational training programs for SME's employees as investment, not as cost, we should apply the acquired knowledge, technology and attitudes to business practice. Therefore, we can make a conclusion that how to apply the acquired learning achievements to practical affairs of SME's employees is critical to make their companies successful and competitive. On the basis of successful applications of the educational training program's outputs, SMEs and the nation can make further progresses in the future. Considering this situation, this study examined and analyzed the results of educational training program's characteristics on learning transfer performance and the moderating effects of self-efficacy aimed at the employees of SMEs located in Busan and Gyeongsangnam-do. Firstly, in the relationship between the characteristics of educational training programs(job relativeness, characteristics of educators and goal setting) and learning-transfer, the hypothesis that the job relativeness and goal setting would have positive effects on the learning transfer achievements was supported, whereas the hypothesis that the characteristics of educators would have positive effects on the learning-transfer performance was not supported in this study. Secondly, in the relationship between the characteristics of educational training programs(job relativeness, characteristics of educators and goal setting) and self-efficacy(confidence, self-control ability), some hypotheses were statistically meaningful. But, some of them were not supported statistically. In sum, we can make a conclusion that the hypotheses were supported in part. Though this study shows the implication mentioned above, it has several regrets and limits. Firstly, there exists some limitation in the generalization of the study results as the subjects of this study are limited only to the employees of the SMEs located in Busan and Gyeongsangnam-do. Secondly, because all of the variables set up in this study were drawn up as the self-evaluation data of the questionnaire respondents, it was likely that the data were highly affected by individuals' values based on the subjective judgment of the learners. Finally, there is also some limitation that the single-source error can occur by applying all the variables such as independent variables, dependent variables, control variables, etc. to all of the respondents through one questionnaire. As the single-source error is a problematic issue frequently pointed out, it seems a very important task to design survey methods which can minimize this problem in future studies.