메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국중앙영어영문학회 영어영문학연구 영어영문학연구 제50권 제4호
발행연도
2008.1
수록면
65 - 84 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Despite the importance of spoken vocabulary use to improve spoken skills, little has been conducted to describe spoken features of Korean learners. The purpose of this study is to investigate spoken vocabulary use of Korean learners and find out how far they deviate from native speaker norms. For this purpose, 40 Korean college students’ spoken interaction data are transcribed and analysed. Using Wordsmith tool with 17,436 words, frequent single words category (modal items, delexical verbs, interactive words, and discourse markers) and frequent multi-words clusters (discourse markers, vagueness & approximation, politeness & face, and hedgeing) are compared with the spoken British National Corpus (BNC). Frequency analysis revealed that among 56 lexical items investigated, 34 items were underused and 17 items are not represented in KLC. It is evident that Korean learners used limited variety and range in those spoken vocabulary use. Based on this result, some suggestions are made to improve Korean learners’ spoken vocabulary teaching and learning.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0