도봉산 천축사 비로자나삼신불괘불도는 1858년에 조성되었으며 ‘비로자나삼신불’ 즉, 법신 비로자나불, 보신 노사나불, 화신 석가모니불 세 부처의 화엄설법장면을 그린 괘불화이다.
조선시대의 서울·경기지역은 왕실이 위치한 곳으로서 왕실의 안녕을 기원하며 발원한 많은 불교미술작품들이 조성되었다. 왕실과 직·간접적으로 연관이 있을 것으로 추정되는 천축사 소장 문화재 가운데에서도 괘불도는 화기의 내용으로 보아 일반 민중들이 시주자로 등장하지만 왕실과 전혀 무관하다고는 할 수 없을 것이다.
조선시대는 17세기 이후 법화사상과 더불어 화엄의 불교관이 유행하면서 불교미술 또한 화엄사상 주축의 삼신불 도상이 많이 조성된다. 이러한 흐름에 맞추어 1858년에 조성된 천축사 비로자나삼신괘불도는 화엄경 사상의 ‘비로자나삼신불’ 의 화엄설법장면을 표현한 그림으로서, 19세기 서울·경기지역 불화 양식의 중요한 기준점이 될 수 있다. 또한 천축사는 왕실에서 직접적으로 관여하여 사찰을 다시 중창하고, 명종 때는 문정왕후가 화류용상을 헌납하여 불좌를 만들 만큼 사세(寺勢)가 막강했으며, 19세기 말에는 명성황후를 비롯한 수많은 신도들에 의해 중수·중창되면서 많은 불사가 이루어져서 그 당시 천축사의 위치가 어떠하였는지 증명해 줄 뿐 만아니라 수준 높은 불교회화 역시 조성되었으리라 짐작해 볼 수 있다.
천축사 삼신불괘불도는 불교미술사적으로 몇 가지 중요한 의의를 찾아낼 수 있다.
첫째, 19세기 서울·경기지역의 대표적인 괘불도로서 17세기 이후 조성된 삼신괘불도의 도상을 정통적으로 계승하고 있으면서도 이 전 시기와는 다른 도상 형식이 보이는 부분이다. 불형 비로자나를 중심으로 보관불형 노사나불과 석가모니불을 표현한 특이하고 새로운 도상을 창출해 내고 있다.
둘째, 명확한 조성연도와 화승의 기록으로 조선시대 불화 편년기준의 중요한 기준점이 된다. 화기에서도 알 수 있듯이 ‘창엽(瑲燁), 총지(聰持), 봉조(奉照), 총륜(聰崙)’을 보조 화승으로 거느린 ‘하운당(夏雲堂) 유경(有鏡)’의 화풍과 보조화승으로 참여한 화승들과의 교류를 통해 서울·경기 지역의 화풍을 파악할 수 있다.
셋째, 녹색과 청색의 한색 계열과 적색과 황색의 난색 계열의 조합, 그리고 호분이 많이 첨가된 중간색조가 주류를 이루고 있어 원색적으로 강렬하게 느껴지는 부분도 있지만 전반적으로 따뜻하고 화사함을 표현하고 있다. 힘과 속도감이 느껴지는 유연한 필선으로 생동감을 느낄 수 있으며, 다양하게 시문된 문양의 유형들도 불의의 몸체보다는 단을 중심으로 구사하고 있다.
이처럼 천축사 비로자나삼신괘불도는 기존의 괘불도와 차별화된 도상 특징, 그리고 화기가 완전하게 남아있어 몇 점 되지 않는 수화승 하운당 유경의 불화 양식을 규명할 수 있다. 또 표현기법의 적절한 적용과 화려한 무늬, 유연한 필선의 구사 등으로 새로운 불화 화풍을 살펴볼 수 있어 19세기 서울·경기지역 괘불도 양식을 분석·연구하는데 불교회화사적 의의가 크다.
Virozana Trikaya banner painting of Cheonchuk‐sa temple in Dobongsan mountain was prepared in 1858, and is banner pictures drawing three Buddhas with Hwaeom sermon scenes including dharmakaya Virozana Buddha, sambhogakaya Nosana Buddha, and nirmanakaya Shakyamuni Buddha.
In Joseon dynasty, in Seoul and Gyeonggi where many royal Buddhist monasteries were built, many Buddhist artworks were created with the wish of the royal family.
In Joseon dynasty, since the 17th century, the Buddhist view of Hwaeum became popular along with the Lotus Sutra philosophy, and Trikaya Buddha iconographies centering on Hwaeom thought in the Buddhist art were created a lot. Being established in 1858 in accordance with this trend, the painting of "Virozana Trikaya Budda" in Cheonchuksa centered on Hwaeomgyeong, and expressed scenes of Hwaeomgyeong sermons, which could be an important referential point of Buddha painting styles in the 19th century in Seoul and Gyeonggi.
In addition, the Buddhist temple Cheonchuksa was directly involved in the royal family, and the temples were rebuilt. At the time of king Myeongjong, the temple’s influence was so great that queen Munjoeng contributed Hwaryuyongsang to the temple to create a seat of a Buddhist idol. In the late 19th century, it can be said that a number of disciples as well as queen Myengseong donated restoration and rebuilding of temples, which could not only prove the status of the temple at the time but Buddhist paintings at a high level were created as well.
From Trikaya banner painting of Cheonchuk‐sa temple, a few important significances could be found throughout the Buddhist art history.
First, it is a representative Trikaya banner painting in Seoul and Gyeonggi in the 19th century which had a legitimate descent of Trikaya banner painting Iconography created after 17th century but showed an iconography different from that of the other periods. It has created a new and unique iconography expressing Nosana Buddha and Shakyamuni Buddha by keeping Virozana Buddha in the center.
Second, it is an important reference point for the standard of Buddhist chronology of the Joseon era with clear records of creation year and the painter monk. As seen from the record, by looking at the painting style of Haundang Yugyeong (夏雲堂 有鏡) and exchanging the painting styles with his assistant painters, Changyeop (瑲燁), Chongji (聰持), Bongjo (奉照) and Chongryun (聰崙), the painting styles in Seoul and Gyeonggi could be found.
Third, there is a combination of a green and blue cold‐color system, a combination of a red and yellow‐colored warm‐color system, and a halftone with a lot of whitening, which are intensely colored, but they are generally warm and bright. You can feel the feeling of life with a flexible line of feeling of power and speed, and various types of patterns are also centered around Dan, rather than the body of Buddha.
In this way, as Virozana Trikaya banner painting of Cheonchuk‐sa temple has the discordant style and form of the paintings with the painting record unchanged and different from the existing banner paintings, it is possible to identify the leading monk painter, Hanundang Yugyeong’s style of Buddhist paintings. As it enables us to examine new forms of Buddhist paintings with his proper application of expressive techniques and use of colorful patterns and flexible calligraphy, it is meaningful in virtue of the Buddhist painting history in investigating banner painting styles in Seoul and Gyeong in the 19th century.