메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
송재윤 (맥매스터 대학)
저널정보
한국역사연구회 역사와현실 역사와 현실 제113호
발행연도
2019.9
수록면
411 - 455 (45page)
DOI
10.35865/YWH.2019.09.113.411

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Confucian classics and classical learning had continuously functioned as the basic theory of good government for over two millennia throughout the history of the Chinese imperial state and beyond in East Asian civilizations. As such, the triumph of Confucian classical learning should be considered one of the most dramatic stories in the global history of ideas. In broad view, this paper heeds the tension between the administrative structure of the Chinese imperial state (the bureaucratic junxian model) and the idealized model of government (the decentralized fengjian model) suggested in the Confucian classics. The obvious tension between classical ideals and real politics had generated heated debate among classicists, thinkers, and statesmen. Far from being the unitary imposition of statist values, classical learning in Chinese history served as forum for public debate amongst those who shared the Confucian classics. This paper argues that their sustained discourses on this obvious gap between classics and realities made possible the endurance and universalization of Confucian classical learning in East Asian history.

목차

1. 경전(經典, classics)과 근대역사학
2. 보편제국(universal empire)의 경전 : 유가경학의 성립
3. 제국의 유림(儒林) : 경학 통치의 출발점
4. 유생의 신념체계(belief system)
5. 왕안석(王安石) v. 주원장(朱元璋)
6. 천명(天命)의 보편사적 암시 : 이성계의 논리
맺음말 : 경(經)의 제국
참고문헌
Abstract

참고문헌 (22)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0