연구목적: 본 연구는 학업성취도가 낮은 학생을 대상으로 한 학업성취 프로그램의 효과를 메타분석 검증하는데 목적이 있었다. 연구목적에 따른 세부적인 연구문제는 다음과 같았다. 첫째, 학업성취도가 낮은 학생을 대상으로 한 학업성취 프로그램의 효과크기는 어떠한가? 둘째. 학업성취도가 낮은 학생을 대상으로 한 학업성취 프로그램 연구의 특성(독립변인, 학생 유형, 중재자, 교과, 종속변인, 학교 급) 및 프로그램의 특성(중재 기간, 중재 시간, 중재 환경)에 따른 효과크기는 어떠한가? 연구방법: 연구의 목적을 달성하기 위해 한국연구재단의 등재지 및 등재 후보지에 출판된 20편의 실험연구 문헌을 분석하였다. 자료 분석을 위해 메타분석 프로그램 CMA (Comprehensive Meta Analysis 3.0)를 이용하였으며, 학업성취 프로그램의 표준화된 평균차이 효과크기를 계산하였다. 연구결과: 첫째, 학업성취 프로그램의 전체 효과크기는 1.073으로, 매우 큰 효과크기인 것으로 나타났다. 둘째, 학업성취 연구의 특성에 따른 효과크기를 분석한 결과 독립변인, 종속변인, 학생 유형, 중재자, 교과 및 학교 급에 따른 효과크기는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 학업성취 프로그램의 특성인 중재 기간(회), 중재 시간(분), 중재환경에 따른 효과크기는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론: 본 연구의 결과들은 메타분석을 통해 학업성취도가 낮은 학생을 대상으로 한 학업성취 프로그램 내용과 효과크기를 종합적으로 분석하여 학업성취 프로그램의 실제적인 유용성을 확인하였다는데 시사점이 있다.
Purpose: The purpose of this study was to verify the effectiveness of the academic achievement program for students with low academic achievement through meta-analysis. The research problems were as follows. First, what is the magnitude of the academic achievement program for students with low academic achievement? Second, what is the effect size of the characteristics of research (independent variable, student type, interventionist, subject, dependent variable, school level) and the intervention characteristics(intervention period, intervention time, intervention environment) of the academic achievement program for students with low academic achievement? Method: For this purpose, 20 experimental research papers published in the Korea Citation Index (including candidates) of the National Research Foundation of Korea were analyzed. Data analysis was performed by using the meta-analysis program CMA (Comprehensive Meta Analysis 3.0). The standardized mean difference effect size of the academic achievement program was calculated. Results: First, the overall effect size of the academic achievement program was 1.073, which was a very large effect size. Second, the effect sizes of the characteristics of research of the academic achievement program were as follows. There was a significant difference between the independent variable of the academic achievement program, dependent variable, student type, interventionist, subject and school level. Third, there were significant differences in the effect sizes of the intervention period (times), intervention time (minutes), and intervention environment, which are the characteristics of the academic achievement program. Conclusion: The results of this study suggest that through the meta-analysis, the actual usefulness of the academic achievement program was confirmed by comprehensively analyzing the content and effect size of the academic achievement program for students with low academic achievement.