연구배경 : 본 연구는 온라인상에서 다양한 정보가 교류되고 있는 시점에서 온라인 빅데이터 어휘 분석을 통해 국내 생리대 브랜드 특징을 도출함으로서 브랜드 현재 가치 및 추후 나가야 할 방향을 모색하는 데에 그 목적이 있다고 할 수 있다. 연구방법 : 연구 대상 및 방법은 2018년 한국기업평판연구소의 평판분석 순위를 바탕으로 한국 유기농생리대 브랜드 1위인 Y생리대와 일반생리대브랜드 1위인 W생리대를 선정하고 빈도 분석, 중심성 분석, 네트워크 시각화에 의한 군집 분석을 바탕으로 브랜드 별 어휘 분석을 통해 다음과 같은 결과를 내릴 수 있다. 연구결과 : Y생리대는 첫 번째, 안전과 믿음에 관한 긍정적 어휘가 나타남을 통해 유기농생리대에 대한 믿음과 신뢰를 보여주었다. 두 번째, 일반일회용생리대에서부터 다회용 면생리대 및 친환경 생리컵까지 소재 및 제품에 대한 넓은 어휘가 나타남을 통해 다양한 대안제들을 탐색하는 것으로 나타났다. 세 번째, ‘건강’, ‘여성청결’, ‘검출’과 같은 여성건강 어휘를 통해 여성건강에 높은 관심도를 보여주었다. 반면에 가격과 같은 구매 조건 어휘에서는 낮은 관여도를 보여주고 있었다. 즉, 가격보다는 안전에 대한 믿음과 다양한 소재를 통한 건강 중심의 능동적 소비태도를 그 특징으로 보여준다고 할 수 있다. 이에 반해 W생리대는 첫 번째, 안전에 관한 부정적 어휘가 나타남으로서 안전에 대한 불안감이 연계되어 있음을 알 수 있었다. 두 번째, 안전에 대한 불안감은 몇몇 대안제 탐색을 통해 해결하려하지만, 다양한 탐색보다는 소극적 탐색 양상을 보여주었다. 세 번째, 반면 가격, 사이즈, 기능과 같은 구매 조건들을 꼼꼼히 따지는 합리적 소비태도를 보여줌으로서 Y생리대 브랜드의 주요 이슈인 안전 및 건강과는 사뭇 대조적인 결과를 보여주고 있다. 결론 : 위의 분석 결과에 따라 본 연구의 결론은 다음과 같다. Y생리대는 가격조건 보다는 건강이라는 핵심 키워드를 바탕으로 안전한 자연 친화적 소재를 주요 전략으로 노출시키는 마케팅이 필요할 것으로 보인다. 앞으로 친환경 방법으로 재배된 생리대 소재가 여성 쳥결 및 피부 건강에 미치는 영향들을 보다 적극적으로 표출한다면 건강 가치에 민감한 여성 생리대 시장에 만족감을 제공함으로서 더 나은 판매량을 주도할 것으로 보인다. 반면에 W생리대는 구매 조건이 중요한 소비자들에게 가격 이벤트 전략과 더불어 사이즈와 같은 제품의 기능 중심 마케팅을 적극적으로 어필한다면 더 넓은 일반 생리대 시장을 선점할 수 있으리라 사료된다.
Background : The aim of this study is to identify the characteristics of menstrual pad brands in South Korea and to assess the current and future value of the brands in terms of growth by analyzing a big data corpus collected from the Internet, where a vast amount of information is exchanged. Methods : Two of the most prominent brands, referred to as Brand Y and Brand W, the two leading brands in organic and conventional menstrual pads, respectively, were selected as the targets of analysis based on the 2018 corporate reputation rankings compiled by the Korean Corporate Reputation Research Institute. Then, frequency analysis, centrality analysis, and clustering analysis via network visualization were conducted to study the corpus data of each brand. Results : The findings concerning Brand Y are as follows. First, Brand Y was shown to be associated with positive words denoting safety and trust, demonstrating consumer trust and confidence in organic menstrual pad products. Second, Brand Y and its associated corpus were found to cover a wide range of keywords related to raw materials and end products such as conventional disposable menstrual pads, reusable cotton menstrual pads, and eco-friendly menstrual cups, indicating that consumers are constantly seeking various alternatives. Third, key terms related to feminine hygiene such as “health,” “feminine cleanser,” or “extract” were also found to be associated with Brand Y, showing a strong interest in feminine hygiene. By contrast, words related to purchasing behavior such as “price” were shown to have a low engagement rate. The above findings indicate that the main characteristics of Brand Y, and its relevant corpus can be described as healthconscious proactive consumerism with a focus on product safety and alternative materials than on price. The findings concerning Brand W are as follows. First, negative keywords concerning thhe safety of Brand W were found, indicating a sentiment of anxiety and insecurity. Second, there were passive attempts to seeking alternative products, as opposed to exploring a wide range of products, evident among the related keywords. Third, there were more keywords related to purchase decision process including price, size, and features associated with Brand W, which is in clear contrast with the case of Brand Y, where product safety and health were given greater importance. Conclusions : Brand Y is advised to further strengthen its health- and safety-oriented marketing strategy by highlighting eco-friendly materials and health-related keywords, rather than by emphasizing the pricing factor. If more efforts are made to increase consumer awareness about organically grown raw materials for menstrual pads and their impact on feminine hygiene andskin health, Brand Y is expected to drive higher sales by more actively engaging health-conscious consumers. Brand W, on the other hand, will benefit more from pushing promotional events and feature-oriented marketing campaigns aimed at budget-conscious consumers in order to continue in establishing itself as a market leader in the wider category of conventional menstrual pad products in South Korea.