연구배경 점차 증대되는 사회복지 서비스 분야에서 유·무형의 디자인은 체계적, 혁신적이면서 사용자 중심적으로 개발되어야 하며, 사용자의 다양한 요구와 만족도를 충족시키는 방안으로서 사회복지 분야에서 디자인적 사고의 융합이 필요한 상황이다. 연구방법 연구를 수행하기 위해 45편의 선행연구를 바탕으로 사회복지와 디자인에서 필요로 하는 역량을 파악하고, 사회복지 디자인의 개념을 정의하였다. 사회복지 디자인 분야에서 필요한 핵심역량을 KSA에 근거하여 도출하고 전문가 내용 타당도를 검토하였으며, 도출된 역량을 근거로 사회복지 디자인 분야에서 해당 역량의 현재수준과 중요도의 차이를 확인하기 위해 5점 Likert 척도로 설문조사를 실시하였다. Borich 계수 산출을 통해 요구도 수준이 높은 역량을 도출하고, 직업기초능력과의 관련성에 따라 역량을 유목화하였다. 2차 전문가 내용 타당도를 통해 최종적으로 사회복지 디자인 핵심역량을 도출하였다. 연구결과 사회복지 디자인 핵심역량을 사회구성원의 복지구현을 위한 계획적인 사회적 디자인 또는 디자인 서비스 체계로 정의하였으며, 공감적 소통, 창의 융합적 사고, 사회복지 디자인 전문성 개발, 프로젝트 관리 능력, 트렌드 통찰력, 사회적 책무성 총 6개 역량과 23개 구성요인으로 구성하였다. 사회복지 목적이 교육, 문화, 의료와 관련된 사회정책과 시설 등 사람을 위한 서비스이기에 특히, 사회복지 디자인 핵심역량은 정서적 공감 능력, 중재 및 갈등조정 등의 공감적 소통 능력과 사회복지 윤리와 가치 이해, 사용자 중심 사고 등의 사회적 책무성 등의 핵심역량이 더 요구된다고 볼 수 있다. 결론 사회복지 디자인의 궁극적인 목적은 사회복지 대상자와 관련된 유․무형의 디자인 개발을 통해 인간의 삶을 행복하게 하는 것으로, 창의 융합적인 사고를 바탕으로 디자인 프로세스를 체계적으로 관리하고, 사용자 중심적 관점을 지향해야 하며, 최신의 사회복지 및 디자인 분야의 환경을 분석할 필요가 있다. 본 연구에서 도출한 사회복지 디자인 핵심역량은 무형의 디자인 서비스와 제품, 공간, 환경 등의 유형의 디자인 분야에서 전문성을 발휘하는 데 필요한 역량으로 사회복지 관련 서비스를 수행하거나 특화된 사회복지 디자인을 위한 교육 프로그램을 설계할 때 유용할 것이라고 판단된다.
Background In the field of increasing social welfare services, the discovery and development of welfare programs should be developed more systematically and user-centered, and it is necessary to integrate design thinking into the social welfare field as a way to meet various needs of the consumer. Methods To carry out the research, based on 45 previous studies, the competencies needed for social welfare and design were identified, and the concept of social welfare design was defined. The core competencies required in the field of social welfare design were derived based on KSA and the validity of expert contents was examined. On the basis of the derived competency, a survey was conducted on the 5-point Likert scale to identify the difference between the current level and importance of the competency in the field of social welfare design. The Borich coefficient was used to derive high-demand competency and nomadic competence based on its relevance to job-based competence. Finally, the core competency of social welfare design was derived through the second expert content validity. Result The core competency of social welfare design is defined as a planned social design or design service system for the social welfare of members, empathic communication, creative convergent thinking, social welfare design professional development, project management ability, trend insight, social responsibility It consists of 6 competencies and 23 components. Since social welfare is a service for people such as social policies and facilities related to education, culture, and health care, the core competency of social welfare design is to understand empathic communication skills such as emotional empathy, mediation and conflict resolution, and understanding social welfare ethics and values. In addition, more core competencies such as social responsibility such as user-centered thinking are required. Conclusion The ultimate goal of social welfare design is to make people’s lives happy through developing tangible and intangible designs related to social welfare targets. It is necessary to analyze the environment of the latest social welfare and design fields. The core competency design of social welfare design derived from this study is an intangible design service and a training program for performing social welfare related services or specialized social welfare design with the competencies required to demonstrate expertise in the design fields of products, spaces and environments. I think it will be useful when designing.