메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

A Study on the Operational Status of NCS-based Curriculum in Refrigeration Area of Fisheries & Maritime High School
Recommendations
Search
Questions

수산·해운계열 냉동분야 NCS기반 교육과정 운영 실태 분석

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Haeun KIM (부경대학교) Beodeul KANG (부경대학교)
Journal
The Korean Society for Fisheries and Marine Sciences Education THE JOURNAL OF FISHERIES AND MARINE SCIENCES EDUCATION Vol.32 No.1(Wn.103) KCI Accredited Journals
Published
2020.2
Pages
99 - 108 (10page)
DOI
10.13000/JFMSE.2020.2.32.1.99

Usage

cover
📌
Topic
본 연구의 주제는 수산・해운계열 냉동분야의 NCS기반 교육과정 운영 실태를 분석하고 교사들이 직면하는 문제점을 도출하는 것이다.
📖
Background
2015 개정 교육과정은 직무 적합성을 기반으로 한 인재 채용을 목적으로 하여, NCS를 바탕으로 직업교육과정을 편성하는 것이 주요 목표이나 현장에서는 교사들이 적용에 어려움을 겪고 있다.
🔬
Method
본 연구는 초점집단인터뷰(FGI)를 통해 수산・해운계열 냉동 분야 교사 5명과 심층 인터뷰를 수행하여 그들의 경험과 인식을 분석하였다.
🏆
Result
NCS기반 교육과정 운영에서의 주요 문제점으로는 교육과정 편성 및 운영, 평가, 교사 역량, 교육부의 정책 지원 부족이 있으며, 연구 참여자들은 다양한 지원과 개선이 필요하다고 인식하였다.
A Study on the Operational Status of NCS-based Curriculum in Refrigeration Area of Fisheries & Maritime High School
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Research history (2)

  • Are you curious about the follow-up research of this article?
  • You can check more advanced research results through related academic papers or academic presentations.
  • Check the research history of this article

Abstract· Keywords

Report Errors
The purpose of this paper is to analyze the actual condition of NCS-based curriculum in refrigeration of fisheries and marine field. To this end, the curriculums among the three schools was compared and analyzed. In addition, a focus group interview was conducted on five refrigeration teachers and analyzed using the Giorgi method. The results of the study were as follows. First, the schools of the present study successfully organized occupation and life subjects and allocated a lot of time to practical classes. Second, the problems of operating the NCS-based curriculum were classified into curriculum, evaluation, teacher competence, and policy of Ministry of Education. While most of participants negatively perceived the organization and operation of curriculum, level of competence unit or learning module, and difference between the existing curriculum and NCS-based curriculum, they showed a positive attitude toward the evaluation by performance evaluation only. In addition, they recognized the need for training on the teacher"s competence. In the aspects of government support, they perceived to need organizing class research community at the national level, supplying more teachers, decreasing busywork, and securing equipment required in class.

AI Summary

Topic

본 연구의 주제는 수산・해운계열 냉동분야의 NCS기반 교육과정 운영 실태를 분석하고 교사들이 직면하는 문제점을 도출하는 것이다.

Background

2015 개정 교육과정은 직무 적합성을 기반으로 한 인재 채용을 목적으로 하여, NCS를 바탕으로 직업교육과정을 편성하는 것이 주요 목표이나 현장에서는 교사들이 적용에 어려움을 겪고 있다.

Method

본 연구는 초점집단인터뷰(FGI)를 통해 수산・해운계열 냉동 분야 교사 5명과 심층 인터뷰를 수행하여 그들의 경험과 인식을 분석하였다.

Result

NCS기반 교육과정 운영에서의 주요 문제점으로는 교육과정 편성 및 운영, 평가, 교사 역량, 교육부의 정책 지원 부족이 있으며, 연구 참여자들은 다양한 지원과 개선이 필요하다고 인식하였다.

주요내용

Contents

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 결과 및 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
References

References (15)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-454-000353373