메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박창건 (국민대학교)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第84輯
발행연도
2020.2
수록면
39 - 62 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to reevaluate the theory of Korean-Japanese solidarity, suggesting a how Japanese and Koreans might have coexisted in the education and labor movements and anti-imperialist struggle of Yonetaro Joko, a Japanese settlers in colonial Joseon. Joko’s life, which was very different from the average Japanese in colonial Joseon, contains lessons applicable to the strained relations between Korea and Japan. Of note is the fact that Joko chose to coexist with Koreans rather take advantage of his power as a Japanese teacher, a low official whose purpose was maintain the colonial system and Japanese colonial rule. Why did Joko transition from a propagandist of Japanese civilization to a supporter of Joseon’s independence? This study, which began with this question, could be an opportunity to relativize such binary thinking as so-called “dominance and subordination” or “repression and anti-repression” in colonial Joseon. In addition, the work of revealing the existence and meaning of Japanese settlers who resisted Korean– Japanese solidarity and the anti-imperialist struggle in colonial Korea will help us to grasp the complete picture of the relationship between Koreans and Japanese at that time.

목차

1. 들어가는 말
2. 재조일본인 죠코 요네타로
3. 교육노동운동과 반제국주의 투쟁
4. 죠코 요네타로의 반제국주의 한일연대론
5. 맺음말
【참고문헌】
〈要旨〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0