메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김대영 (경남과학기술대학교) 안병길 (경남과학기술대학교)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제91집
발행연도
2019.12
수록면
223 - 246 (24page)
DOI
10.21296/jls.2019.12.91.223

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper pursues the goal of pragmatically explaining the inferential process of argumentation by metaphor within the theoretical boundary of Relevance Theory (i.e., RT). Metaphor saying “A is B” works at the conceptual level, depends on the inference from the similarities between two different entities or experiences (Lakoff and Johnson 1980) and conveys another inferred meaning ‘A is C’ to the hearer. Beyond this well known character of metaphor as a mechanism of human cognition, however, metaphor often works as a tool of argumentation; particularly in advertisements as a type of argumentative communication, where an advertiser guides passive consumers to purchase his products or services. Some argumentation theorists such as van Eemeren and Grootendorst (1992) and Moeschler (1985) have held that argumentation is surely a part of communication. If so, it is possible to treat and integrate ‘argumentation’ by a single principle of ‘relevance,’ and it contributes to increasing the explanatory power of this theory.

목차

1. 서론
2. 의사소통과 논증
3. 선행 연구 : 은유를 바라보는 적합성이론의 입장
4. 사례 연구
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-700-000545174