메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
봉미경 (연세대학교) 유희재 (연세대학교)
저널정보
한국사전학회 한국사전학 한국사전학 제35호
발행연도
2020.5
수록면
52 - 75 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (6)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to show the process of revising an elementary Korean dictionary using the case of Yonsei Korean elementary dictionary. As the governmental curriculum changes throughout the years, it is crucial for the dictionaries to be revised to better reflect the words in new textbooks. To present the procedure of the revision, this study will use the example of the 4th Yonsei Korean elementary dictionary, comparing it to other elementary dictionaries. Compared to other elementary dictionaries, Yonsei Korean elementary dictionary contains relatively large amount of words (around 40,000 words) and presents them with the information of word class, pronunciation, and conjugation forms. The 4th Yonsei Korean elementary dictionary was revised to suit the characteristics. For the revision, new words in the textbooks and related words were added to reflect every textbook used in the elementary school. Additionally, words from the textbooks were presented with the subject the words appear to aid students’ learning.

목차

1. 머리말
2. 다른 초등 국어사전과의 비교
3. 교육 과정 개정에 따른 초등 국어사전 개정 내용
4. 결론
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0