본 연구는 윤리적 행위와 승화 그리고 전이의 개념이 관객이 특정 영화를 수용하는 특정한 순간, 영화텍스트를 접하는 계기를 분석하고 해석할 수 있게 한다고 전제한다. 본 연구는 정신분석학의 윤리의 문제를 왜 재고해야 하는가에 관한 문제 제기를 개념 정립과 영화분석을 통해 소통해내고 이로써 정신분석적 윤리학의 지평을 숙고하고 영화비평과 영화이론에서 그 실효성이 있음을 주장한다. 윤리와 승화(sublimation)를 죽음 충동(death drive)과 연결하면서 수정된 승화의 개념을 주장하는 라캉에게 본 연구는 주목한다. 후기 라캉의 그 핵심 개념을 정리하기 위해서 본 연구는 환상과 환상의 횡단, 그리고 상징적 죽음과 주이상스 등의 개념을 조명하고, 그리고 라캉의 이론을 영화이론과 이데올로기 비판이론으로 확장한 지젝이 분석한 영화들과 본 연구가 선정한 영화들을 분석하고, 그리고 라스 폰 트리에의 영화들을 분석하고 본 연구는 윤리적 행위와 승화 그리고 전이의 개념을 정립하고자 한다. 연구 진행은 다음과 같다. 첫째, 후기 라캉의 기본개념들인 환상과 환상의 횡단, 상징적 죽음과 주이상스, 죽음 충동 등을 정리하고, 승화의 선행연구를 조회한다. 그리고 지젝이 분석한 영화들과 본 연구가 주목한 영화들을 분석하고 비판적으로 정리한다. 둘째, 트리에가 여성을 주인공으로 만든 <브레이킹 더 웨이브>(Breaking the Waves, 1996), <어둠 속의 댄서>(Dancer in the Dark, 2000), <도그빌>(Dogville, 2003) 그리고 <맬랑콜리아>(Melancholia, 2011)를 윤리적 행위와 승화 그리고 전이 등 라캉의 개념으로 분석하고 해석하고 정리한다. 셋째, 영화분석에 대한 평가와 윤리적 행위와 승화, 그리고 관객의 전이에 대한 개념정리와 종합을 수행한다.
This study presupposes that the concept of ethical act, sublimation, and transference allows us to analyze and interpret the moment of encountering film-text at a particular moment of acceptance of a particular film. The film goes through a unique process of creating meaning through the connection of the shot, scene and sequence, creating a shock to the spectators by experiencing something that can have some powerful effect on the viewer’s unconsciousness through the process. However, when the spectator is shocked to discover the eccentric behavior of a particular character, understanding and interpretation of the psychological shock and transference that occur inside the spectator is not easy. The study insists that Lacan’s psychoanalysis must be an effective framework for such an inextricable analysis. Psychoanalysis is the view that the behavior and perspective of the characters that are difficult to understand can be revealed as an acceptable category by showing the bizarre behavior of the characters and the psychological reality of the characters that are not exposed. Some of these character’s shocks can be seen as meaning the process of subjectification, to get out of the symbolic into the real, the goal of analysis presented by Lacan. This process can explore the ethical-artistic human that may exist in the real. Ethical-artistic humans are closely related to the concept of sublimation. The concept of sublimation, which is often used in psychoanalysis, is in fact a guide to t he b asic n eeds o f Freudian t heory . However, t he l ack of c oherent t heory of sublimation remained one of the flaws in psychoanalysis. But while sympathizing with Freud that links sublimation to creativity and art, Lacan also argues for the concept of modified sublimation, linking it to ‘death drive’. This study reinterprets films with prior study and Kieslowski’s films focused on by Slavoj Žižek with reinterpreted ethics and sublimation of Lacan. And this study does the following. First, This study do understand the concepts of fantasy, the traverse of the fantasy, symbolic death for organizing the concepts of ethical act and sublimation and transference, and this study refers to Žižek’s references to Kieslowski’s carefully interpreted films, <Decalogue>(1988), <The Double Life of Veronique>(1991), <Blue>(1993), <White>(1994) and <Red>(1994). <Point Break>(1991) and <Lolita>(1994). And this study do compare the remake of <Point Break>, <Breakpoint>(2015) and the other film from the original novel, <Lolita>(1962). And his study do reanalyze the preceding study of Park Chan-wook’s <Sympathy For Mr. Vengeance>(2002). Second, this study do analyze Lars Von Trier’s the films, <Breaking the Waves>(1996), <Dancer in the Dark>(2000), <Dogville>(2003), and <Melancholia>(2011). Third, this study do evaluate film analyses. And this study do articulate character’s ethical Act and sublimation, and spectator’s transference.