본고에서는 외래어가 어떻게 일본어에 침투해 가는지를 여중고생이나 여대생이 많이 읽고 있는 패션잡지를 통해서 의의를 분류했다. 그리고 설문 자료를 사용하여 외래어가 어느 정도 일본어에 정착했는지, 일상에서 어느 정도 외래어를 사용하고 있는지, 외래어에 대하여 어떻게 생각하고 있는지, 즉 외래어의 사용상황에 대하여 고찰하였다. 그 결과 역시나 패션잡지여서 그런지 패션관련 어휘가 가장 많았다. 다음으로 동작 항목이 많았지만, 패션관련 항목과는 크게 차이가 나지 않았다. 이것으로 보아 패션과 동작은 깊은 관련성이 있다는 것을 알 수 있었다. 외래어의 정착도에서는 전체의 기준에서 인지율이 90%를 넘는 말을 순서대로 보면 전체(특히 60세 이상)에서 가장 인지율이 높았던 말이 「リストラ」라는 말이었다. 버블 붕괴 후의 불황의 일본경제의 세태가 잘 나타나 있는 것 같다. 그 밖에 상위를 차지한 말은 「リストラ」, 「ストレス」, 「ボランティア」, 「リサイクル」, 「プライバシー」로 현대사회가 앉고 있는 문제를 명시하고 있어, 사회현상과 말, 특히 외래어가 어느 정도 깊이 관여하고 있다는 것을 여실히 반영하고 있다. 사용빈도는 「台所」가 가장 높고, 연령과 성별에 따라 차이가 보였다. 「ぶどう酒」보다 「ワイン」을 사용하는 사람의 비율은 연령층이 높아짐에 따라 낮아지지만, 그렇다고는 해도 과반수를 넘기고 있었다. 「スーツ」와 「背広」에서는 「スーツ」를 주로 사용하는 비율은 여성이 높았고, 연령별에서는 젊은층일수록 「スーツ」를 사용하는 비율이 높았고, 10대와 20대에서는 80%이상을 보이고 있었다. 한편, 「背広」는 50세 이상에서 「スーツ」보다 사용률이 높게 나와 있었다. 외래어의 사용상황에서는 성별, 연령별을 보아도 “자주 사용한다”는 비율은 남성 40대보다 높은 연령층에서 60%를 넘겼고, 반대로 여성 30대에서는 50% 이하를 보였다. 또한 “사용한다”의 비율은 남성 40대에서 91.3%로 가장 높게 나타났고 여성 60세 이상에서 80.9%로 가장 낮게 나타났다. 그렇다고는 하지만, 어느 쪽이든 80% 이상으로 높은 비율을 보이고 있다. 이러한 결과를 토대로 본다면 많은 일본인이 현재 사용하고 있는 외래어가 과인 사용되고 있다고 느끼는 점도 알 수 있었다.
This essay discusses how the loan words spread in the fashion magazines widely read by the junior high school and high school girls, to comprehend several features of the use of the loan words. Further, the results of the questionnaire survey are used to consider the situation of the use of the loan word: how the loan words are popularly used, how the loan word are used in the daily life, and how Japanese think about the loan words. As a result, “ファッション関係” is the most popularly used, like the fashion magazines as they are. The secondary popular loan word belongs to a category of “action”, but there is not a large difference in the frequency of use these two categories. In the survey of the spread of the loan word, if the words of the recognition rate of over 90% based on the whole, “リストラ” is the word whose recognition rate is the highest. The sad result must reflect the economic recession of Japan after the burst of bubble economy. Further, the words of the high recognition rate are “リストラ”, “ストレス”, “ボランティア”, “リサイクル”, and “プライバシー”, all of which clearly suggest the problems of the contemporary society and realistically reflect the relation of the social phenomenon with the words, especially loan words. The word of the most highest frequency of use is “台所”, although there is a difference of the frequency of use among the ages and sexes. Compareing the rates of the use “ワイン” and “ぶどう酒”, the rate of the use of the “ぶどう酒” becomes higher in the high age group, but the people more than 50% uses “ワイン”. According to “スーツ” and “背広”, the women uses “スーツ” much more than the men. By age, the young generation uses “スーツ” much more than the other generations, and more than 80% of the young generation prefer using “スーツ”. In the generation of 50 years old or more, “背広” is popularly used than “スーツ”. Concerning to the situation of use of the loan words, the rate of people who answered “I use frequently” is more than 60% in the generation of 40s or more of men, and 50% or less in 30s of women. Further, the rate of people who answered “I use” is 91.3% in 40s of men, which is the highest value, and 80.9% among the 60 years old or more women, which is the lowest. Both of the two values, however, are more than 80%, which shows the high frequency of use. The results of this essay indicates that a lot of Japanese are worried about the overuse of the loan words.