메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍선표 (이화여자대학교)
저널정보
한국미술연구소 미술사논단 美術史論壇 제51호
발행연도
2020.12
수록면
7 - 43 (37page)
DOI
10.14380/AHF.2020.51.7

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Paintings of the end of Goryeo dynasty showed numerous creative changes and progress catalyzed by the close relationship with Yuan dynasty, China, while also inheriting the tradition of the preceding era. Figure paintings were no exception. Based on existing works and written records, this paper reconstructs the diverse aspects—subject matters, origins, painting style, related legends, and historical facts, etc.—of figure paintings during the very last decades of Goryeo. Three subject matters of figure painting are studied: first, the Taoist and Buddhist figures in Chan (Japanese: Zen) paintings and Taoist Immortal paintings; second, secular figures in genre paintings and Buddhist paintings; and last, Barbarian Tribe (fanzu) figures particularly found in Cheonsan Daeryeop-Do attributed to King Gongmin of Goryeo. Portraits and legendary figure paintings will be treated in a separate article due to length limits. Along with other genres of painting, these diverse aspects of late Goryeo period figure paintings were passed down to the next era and eventually became the basis of the early Joseon period paintings.

목차

I. 머리말
Ⅱ. 도석인물화
Ⅲ. 풍속화와 불화 속의 세속 인물상
Ⅳ. 공민왕 전칭의 ‘천산대렵도’ 편화
V. 맺음말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-650-001479290