메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양광식 (순천향대학교) 권성문 (대구대학교)
저널정보
한국지역개발학회 한국지역개발학회지 한국지역개발학회지 제33권 제3호
발행연도
2021.9
수록면
77 - 93 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study analyzed the determinants of elderly pedestrian fatal crash in urban and rural areas. Using Traffic Cop Information Management System (TCS), this study conducted literature reviews related to pedestrian crash as well as elderly pedestrian crash and then analyzed the determinants of elderly pedestrian fatal crash in Chungnam Province for comparative analysis between urban and rural areas. Analysis results were as follows. First, the age-sensitive traffic fatality of elderly pedestrians in rural areas was 0.9% higher than that in urban areas. Second, drivers’ factors in urban areas are more important factors than that in rural areas for elderly pedestrian fatal crash. Third, the traffic fatality of elderly pedestrians at night was 0.7 times lower in urban areas than that in rural areas. Finally, signals in urban areas and road linearity in rural areas were identified as the facility factors that most influence traffic fatality of elderly pedestrians. These results could provide a useful criterion for advanced transportation operation system considered the characteristics of traffic fatality of elderly pedestrians between urban and rural areas.

목차

Abstract
1. 서론
2. 이론적 고찰
3. 분석자료 및 분석방법
4. 분석결과
5. 결론 및 정책적 시사점
참고문헌

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0