메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
진성희 (한밭대학교) 유미나 (경일대학교) 김태현 (티칭앤러닝) 김성은 (한밭대학교) 이현빈 (한밭대학교) 최학남 (주식회사 비젼인)
저널정보
한국공학교육학회 공학교육연구 공학교육연구 제24권 제1호
발행연도
2021.1
수록면
24 - 33 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
As online learning continues to be extended, many engineering colleges are engaged in online learning activities. One of the corecompetencies required of engineering students in a knowledge-convergence society is communication skills. Online discussion activitiesare frequently used in educational field to improve communication skills. Efforts are being made to provide visual dashboards inonline discussion activity systems to more effectively support online discussion activities. However there is less qualitative studieson students' experience in discussion activities. The purpose of this study is to explore the experience of engineering studentsparticipating in discussion activities using online discussion systems and visual dashboards. We interviewed 15 students who participatedin online discussion activities to achieve their research objectives about their experience in utilizing the online discussion system,their perception of visual dashboards, and their experience in discussion activities. As a result of the study, students' perception ofthe use of the online discussion activity system, the visual dashboard, and the perception of a sense of social presence were understood. To be more effective in providing tool support, such as discussion activity systems and visual dashboards in online discussion activities,instructors need to understand the nature of learners' online discussion activities.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0