메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
구진희 (목원대학교) 황영미 (숙명여자대학교)
저널정보
한국공학교육학회 공학교육연구 공학교육연구 제24권 제1호
발행연도
2021.1
수록면
53 - 61 (9page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Critical thinking ability based on a sound sense of logic is essential for analyzing a given engineering design problem and assessingit to arrive at the most plausible conclusion. Engineering design classes require students to organize their engineering design experiencesthrough reports, and engineering design reports require detailed specifications of their tasks at each stage. Given the nature of thesecurriculums, design classes provide writing courses focusing on science and engineering within specialized fields, but there still liesmany obstacles for communication education that embraces both general education and major subjects. This study proposes a specifiedstep-by-step writing model for engineering design reports that encompasses critical thinking for the objective of systemizing designexperiences from engineering design report writing. For the purpose of the study, the concepts and relationship between critical thinkingand creative problem solving have been examined, followed by a proposal of application methods for critical thinking criteria andelements from a case example on engineering design. Furthermore, the study proposes a critical thinking-based assessment rubric forlogical decision making at each stage of engineering design as well as a resulting model for engineering design report writing.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (14)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0