본 연구는 러시아 연방법에 의해 보장되는 야말로네네츠 자치구의 소수민족어인 네네츠어, 한티어, 셀쿠프어가 자치구내에서 어떤 언어학적 지위를 차지하고 있으며 그 지역의 아이들 교육에는 어떻게 사용되고 있는지 알아보고 아이들에게 있어 민족어 교육의 중요성을 살펴보았다. 야말로네네츠 자치구의 현재 언어 상황은 비록 민족어가 자치구에서 공식적으로 인정되고 있기는 하지만, 젊은 네네츠어, 한티어 및 셀쿠프어 사용자들의 수가 놀라울 정도의 속도로 줄어들고 있다. 이러한 감소는 자치구 내 학교의 민족어 수업 시간이 절대적으로 부족하고 아이들이 학교에 다니기 시작하는 초기부터 러시아어를 배우도록 적극적으로 자극을 받는다는 사실로 설명할 수 있다. 더욱이 유치원과 초등 기숙학교 수업을 제외하고는, 야말로네네츠 자치구 대부분의 학교에서는 학생들이 자신들의 민족어 수업을 들을 기회가 거의 없는 것이 현실이다. 사실, 어느 민족의 경우에나 민족 언어를 계속 사용하고 있는지 여부가 중요한 요소인데, 야말로네네츠 자치구에서는 대부분의 경우 민족어의 사용이 감소되는 경향이 일반적이며, 특히 교육제도에서는 더욱 그러하다. 여느 다민족 국가에서와 마찬 가지로 주도적인 민족의 언어가 공통어로 되는 것이 불가피했으므로, 학교과정에서 소수민족어는 교습어로서의 러시아어와 경쟁해야 헀으며, 고등 교육 과정에서는 러시아어만 사용할 수밖에 없었다. 이렇듯, 공동체 사회에서 뿐 아니라 학교 교육에서도 쇠퇴해 가기만 하는 야말로네네츠 자치구의 소수민족어들은 매우 위태로운 위기의 상황에 처해있다. 그렇다면 우리는 무엇 때문에 이 소수민족들의 언어를 지켜야하는 걸까? 그것은 소수민족의 생존과 그들의 언어가 직접적으로 연결되어 있기 때문이다. 즉, 언어는 개인의 정체성을 나타내는 가장 중요한 요소 중에 하나이다. 다시 말해서 야말네네츠 자치구의 소수민족어인 네네츠, 한티, 셀쿠프어는 그 근간이 되는 민족 문화를 빼앗기면서 완전히 사라져버릴 위험에 처했으며, 결국 그 지역의 원주민 공동체들이 더 이상 존속될 수 없을 것이라는 예상은 신빙성이 있는 것이다. 유네스코가 규정하였듯이, 이제는 언어에 대한 개념 규정이 더욱더 확대되어야 한다는 사실에 대하여 논란의 여지가 없다. 이는 무엇 보다 언어가 단지 의사소통의 수단을 넘어, 해당 공동체의 문화적 자산으로 이해되고 있기 때문이다. 언어공동체에서 사용되고 있는 언어에는 공동체 구성원들의 정체성과 역사성이 내재되어 있기 때문에 특정 공동체 구성원들이 사용하는 언어와 문화 사이에는 강한 공동체의 정체성을 확인할 수 있다. 많은 문화적 자산들이 언어로 표현되어 있으며 따라서 해당 언어를 사용하는 언어공동체에서 해당 언어를 상실하게 되면 그 공동체 구성원들은 그들의 정체성을 잃어버리고 해당 민족 자체가 차츰 소멸하거나 다른 큰 민족에게 합병되어 역사 속으로 사라지게 된다. 그러므로 언어 보존을 위한 학교의 언어교육과 그에 따른 문화 다양성의 추구는 인류의 풍요와 생존에 중요한 가치라고 할 수 있다.
This study examined the linguistic status of Nenets, Khanty and Selkup languages, which are guaranteed by the Russian Federal Law, in Yamalo-Nenets Autonomous Okrug and how they are used in the education of children in the region. It also highlighted the importance of native language education for children. The current language situation in Yamalo-Nenets Autonomous Okrug is decreasing at an alarming rate in the number of young Nenets, Khanty and Selkup speakers, although the native languages are officially recognized in the region. This decrease can be explained by the fact that there is an absolute lack of native language classes in schools in the autonomous region and that children are actively motivated to learn Russian from the beginning of school. Moreover, except for kindergarten and elementary boarding school classes, most schools in Yamalo-Nenets Autonomous Okrug have little opportunity for students to take their own native language classes. In fact, it is important for any ethnic group to continue using the native language, and in case of Yamalo-Nenets Autonomous Okrug the use of the native language tends to decrease in most cases, especially in the education system, Since it was inevitable that the language of the leading ethnic group would become an official language in any multi-ethnic country, the minority language had to compete with Russian as a teaching language in the school education, and only Russian was used in the higher education process. As such, the minority languages ??of the autonomous region, which are declining not only in the community but also in school education, are in a very precarious crisis. Then why should we protect the languages of these minorities? It is because the survival of minorities is directly linked to their languages. That is, language is one of the most important elements of individual identity. In other words, the minority languages of the autonomous region, Nenets, Khanty and Selfup, are in danger of disappearing completely as the peoples in the region are deprived of their underlying ethnic cultures, and the expectation that the indigenous communities of the region would no longer be able to survive is credible. As UNESCO has stipulated, there is no controversy about the fact that the concept of language should be expanded further. This is because language is understood as a cultural asset of the community beyond just means of communication. Languages used in language communities are embedded with the identity and history of community members, which allows us to identify strong community identities between the languages and cultures used by certain community members. Many cultural assets are represented in language, and thus, if the language is lost in the language community, members of the community lose their identity and gradually fade into history as the ethnic group itself disappears or is merged into other large ethnic groups. Therefore, language education in schools for language preservation and the subsequent pursuit of cultural diversity are important values for human abundance and survival.