본 연구의 목적은 초등학교 문화예술교육 내 음악 수업의 내실화를 위해 예술강사 주도형 수업을 중심으로 한 수업 설계 방안을 마련하는 것이다. 이를 위해 본고에서는 미국의 예술교육학자인 에릭부스(Eric Booth)가 이야기한 문화예술교육 분야 내 교수자를 위한 25가지 지침을 고찰하고, 한국문화예술교육진흥원에서 개발한 문화예술교육 내 음악 분야의 표준 교육과정(교육 표준, 2011)과 함께 2015 개정 초등 음악과 교육과정을 살펴보았다. 더 나아가 에디(Addie) 교수설계모형과 딕앤캐리(Dick & Carey) 교수설계모형을 분석하고 교육에서의 평가 방법을 고찰하였는데, 이와 같은 이론적 토대를 다지는 과정을 통해 본 연구에서는 음악교육을 위한 수업설계모형과 교수·학습지도안 및 평가지침 틀을 개발하였다. 본 연구를 4개의 유의미한 항목으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문화예술교육 분야 교수자는‘학습자 중심 문화예술교육, 철저한 수업계획, 흥미로운 수업방식, 교수자의 실천적 태도, 예술강사와 담임교사의 원활한 협업’을 위해 고민해야 한다는 점, 둘째, 초등학교 문화예술교육현장에서 본고에서 개발한 총 10단계의 교수설계모형이 활용될 수 있다는 점, 셋째, 문화예술교육 분야를 위한 교수·학습지도안은 총 26개의 항목을 가지는데, 이 지도안을 일반 공교육 내 교수·학습지도안과 비교했을 때 유의한 차이를 가지는 부분은 총 5 개 항목이라는 점, 마지막으로, 문화예술교육 분야에서 활용을 위해 본고에서 개발한 평가지침 틀은 평가 주체, 과정중심 평가 기술, 핵심 기능, 형태, 내용, 수준, 피드백의 총 7개 하위 영역을 가진다는 점이다. 이렇게 본 연구에서 진행되는 논의는 음악교육 분야뿐만 아니라 다양한 문화예술교육분야에도 적용될 수 있는 수업 설계에 관한 것이다. 이로 인해 학습자가 진정한 음악 및 예술적 성취를 이룰 수 있도록 도와주며, 더 나아가 평생 예술을 향유할 수 있도록 돕는 문화예술교육의 좋은 토대가 될 것이라 기대한다.
The purpose of this study is to prepare a lesson design plan centered on art instructor-led lessons for the improvement of music lessons in elementary school culture and arts education. To this end, this paper considers 25 guidelines for instructors in the field of culture and arts education talked by Eric Booth, an American art education scholar, and the standard education in the music field in culture and art education developed by the Korea Culture and Arts Education Agency Along with the course (Education Standard, 2011), the 2015 revised elementary music and curriculum were examined. Furthermore, we analyzed the instructional design model of Addie and the instructional design model of Dick & Carey and considered the evaluation method in education. Models, teaching and learning guidance, and evaluation guidelines were developed. The summary of this study into four significant items is as follows. First, teachers in the field of culture and arts education should consider 'learner-centered culture and arts education, thorough lesson plans, interesting teaching methods, practical attitudes of instructors, and smooth collaboration between art and homeroom teachers'. A total of 10 steps of instructional design model developed in this paper can be used in the field. Third, the teaching and learning guidance for the field of culture and arts education has a total of 26 items. Compared to the map plan, there are a total of 5 items that have significant differences. Finally, the evaluation guideline framework developed in this paper for use in the field of culture and arts education has a total of seven sub-areas: subject of evaluation, process-oriented evaluation technology, core function, form, content, level, and feedback. In this way, the discussion in this study is about the design of lessons that can be applied not only to the field of music education, but also to various fields of culture and arts education. This will help learners to achieve true musical and artistic achievements, and furthermore, it is expected to be a good foundation for culture and arts education that helps them to enjoy the arts for life.