본 연구의 목적은 최고경영자의 디자인 리더십 및 기업의 디자인 경영역량 측면에서 국내 중소기업의 디자인 경영 현황을 분석하고, 외부환경, 기업전략, 기업특성, 경영성과 등의 상황에 따라 위의 두 가지 측면에서의 국내 중소기업 디자인 경영 현황이 어떻게 달라지는지를 분석하는 데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 국내 중소기업으로부터 회수한 설문 데이터를 활용하였다. 몇 가지 주요 분석 결과를 살펴보면, 먼저 국내 중소기업의 최고경영자는 디자인에 대한 리더십을 보통 수준으로 행사하는 것으로 보이며, 구체적 하위요인으로 디자인 비전 제시, 디자인 동기 부여, 디자인 운영 모니터링, 디자인 성과 관리, 디자인 위험 감수 등에서도 큰 차이 없이 고르게 보통 수준으로 나타난다. 또한 국내 중소기업은 평균적으로 보통 수준의 디자인 경영역량을 보유하고 발휘하는 것으로 평가되지만, 구체적 하위요인에서는 디자인 기술역량이 상대적으로 높은 수준, 디자인 참여역량이 상대적으로 낮은 수준, 그리고 디자인 혁신역량이 중간 수준으로 나타난다. 다음으로 국내 중소기업의 최고경영자 디자인 리더십 및 디자인 경영역량의 수준이 외부환경, 기업전략, 기업특성, 경영성과 등의 상황에 따라 현저한 차이를 보인다. 즉 외부환경의 동태성 또는 고객의 디자인 민감도가 높은 상황에서, 기업이 높은 수준의 전략차별화 또는 혁신성을 추구하는 상황에서, 기업이 디자인 전담조직을 보유한 상황에서, 그리고 기업이 높은 수준의 혁신성과 또는 재무성과를 창출하는 상황에서 국내 중소기업은 최고경영자의 디자인 리더십 및 기업의 디자인 경영역량을 더욱더 높은 수준으로 발휘한다. 그리고 기업의 규모가 상대적으로 작은 상황에서 국내 중소기업은 최고경영자의 디자인 리더십을 더 높은 수준으로 행사한다. 하지만 기업의 상대적 규모에 따른 디자인 경영역량의 수준 차이는 존재하지 않으며, 또한 업종에 따른 국내 중소기업 간 최고경영자의 디자인 리더십 및 기업의 디자인 경영역량의 수준 차이는 존재하지 않는다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 결론과 학문적 및 실무적 시사점을 제시한다.
In order to address the limitations of the existing literature, we aim to analyze both the design management status of domestic small and medium-sized enterprises (SMEs) and how the design management status of domestic SMEs changes depending on external environment, firm strategy, firm characteristics, and business performance. Specifically, we analyze the extent to which domestic SMEs practice design management in terms of CEO design leadership in design vision offering, design motivation, design operation monitoring, design performance management, and design risk-taking and in terms of design management capabilities in design skills, design participation, and design innovation. Through these analyses, we identify identify the extent to which CEOs of domestic SMEs exercise design leadership and the extent to which domestic SMEs secure and exhibit design management capabilities for effective design management. Furthermore, in this study, we intend to analyze how the level of design management of domestic SMEs in terms of CEO design leadership and firms’ design management capabilities changes depending on the situations, incuding external environment (environmental dynamism, customer design sensitivity), firm strategy(strategic differentiation, innovativeness), firm characteristics(design-dedicated organizational structure, firm size, industy type), and business performance(innovation performance, financial performance). For this purpose, we have utilized survey data collected from domestic SMEs. Some key results are as follows. CEOs of domestic SMEs seem to exercise design leadership at a moderate level, and they also appear to exhibit moderate design leadership evenly in all sub-factors like design vision offering, design motivation, design operation monitoring, design performance management, and design risk-taking. In addition, domestic SMEs are estimated to have and exercise their design management capabilities at a moderate level, but as for specific sub-factors, design skills are exercised at a relatively higher level, design participation at a relatively lower level, and design innovation at an intermediate level. Next, the level of CEO design leadership and design management capabilities of domestic SMEs varies significantly depending on external environment, firm strategy, firm characteristics, and business performance. In other words, domestic SMEs demonstrate higher CEO design leadership and higher design management capabilities in situations when environmental dynamism or customer design sensitivity is high, when companies pursue a high level of strategic differentiation or innovativeness, when companies possess a design-dedicated organizational structure, and when companies generate a high level of innovation performance or financial performance. In addition, in a situation when firm size is relatively small, domestic SMEs exercise a higher level of CEO design leadership. However, no difference in the level of design management capabilities exists between relatively larger and smaller SMEs, and no differences in the levels of CEO design leadership and firms’ design management capabilities exist among different industries. Based on these findings, we present some important conclusions, academic and practical implications, and limitations with potential future research directions.