본고는 1960년대 초부터 시도된 주요 개량대금 중 정양 국악기와 부산 관악기의 접죽 대금, 국립국악원의 합죽 대금, 임재원의 개량대금, 이용구의 개량대금, 분절 대금으로 범위를 한정하여 그 성과 및 문제점을 살펴본 후, 개량대금의 방향성을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 지금까지 시도된 개량대금 중 접죽 대금・합죽 대금, 그리고 분절 대금은 물성 변화 등으로 인해 그 활용이 적절하지 않고, 이용구와 임재원의 개량대금을 적절히 보완한다면 활용도를 높일 수 있을 것으로 보인다. 본고에서 살펴본 개량대금의 현황과 대금 연주자들을 통해 수집한 의견을 바탕으로 필자가 제시하는 개량대금의 개선점은 다음과 같다. 첫째, 분절 대금은 접합부분의 부속품인 금속으로 인해 음색의 변화가 생기고, 금속과 맞닿는 대나무의 물성 변화로 인해 접합부분 불량 및 악기파손 현상이 나타나기 쉽다. 또한 접죽 대금 및 합죽 대금처럼 대나무가 아닌 다른 재질의 나무와 대나무를 응용한 공법으로 개발한 재질을 사용할 경우 대금의 전통적인 음색에 치명적인 영향을 주기 때문에 대금의 재질로는 적합하지 않다. 둘째, 보조키 사용이 불가피하다면 금속 재질의 변화나 구조적인 보완, 혹은 금속과 나무와의 접면 부분 가공을 통해 보조키 사용시에 나는 소리를 제거해야 한다. 셋째, 보조키를 사용하지 않는다면 지공 개수를 늘려 보조 지공을 만들어 엄지와 소지를 활용한 운지법 개발이 필요하다. 넷째, 지공 간격에 대한 불편함을 해소하기 위해서는 기존의 정악대금 지공의 크기 변화에 대한 연구가 필요하다.
This paper examines the use and efficiency of modified daegeum, the Korean traditional transverse bamboo flute, by scrutinizing various examples produced by different manufacturers and musicians, such as the daegeum made by Jeongyang and Busan Instrument Seller, the National Gugak Center, Im Jae-won, and Yi Yong-gu. The research aims to suggest the future direction of daegeum and its improvement. Since the early 1960 the daegeum has reformed with different materials, for example jeopjuk daegeum (made with many pieces of bamboo), hapjuk daegeum (made with two different bamboo pipes) and bunjeol daegeum (dividable and assemblable daegeum). However, they are all defective and not suitable for daegeum music because the deformation and foreign substances in them spoil the unique tone color. It seems that the daegeum invented by Im and Yi can be efficiently used if modified and complemented. On the basis of current situation of daegeum modification, and reflecting the comments of several daegeum musicians, the research recommends following ideas for its improvement. First of all, metallic materials are not suitable for daegeum. Joint part where the metal pieces are put brings transmutation of the bamboo and destroys the instrument. Also, patch-worked bamboo and connected bamboo negatively affect the traditional timbre of daegeum. Secondly, if an attachment of key is unavoidable, the use of non-metallic material is recommended. Or, the noise made when the key touches the bamboo should be prevented with additional work. Thirdly, without a key, more finger holes can be made in the daegeum, along with newly invented finger techniques for the thumb and baby finger. Fourthly, the research on the size of finger holes, especially for the court music daegeum, is required to reduced inconvenience cause by the distance among the holes.