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With Corona 19, starting with online school, non-face-to-face education is becoming a daily routine, and the educational paradigm such as learning, guidance, and evaluation is changing accordingly. This study stands at a turning point in education, understands the current trends in the current education system through current status surveys, derives research results based on expert thesis and exhibitions, discovers the demand for content and teaching methods in elementary education, and provides online offline. We present the direction of hybrid education (blended learning). In particular, the scope is focused on the design area of the art subject that requires the elimination of the educational gap, which is exposed to elementary education in which the learning process and content in an unfamiliar educational field, such as online classes, and physical environmental factors are exposed as sensitive reactions. In addition, it is designed to enable immersion and cooperation in self-directed learning in a problem-solving learning-oriented program that checks the blended learning model based on the design process. It proposes a positive model of education left by Corona 19, such as mixing online and offline, mixing the past and present, and mixing classroom and information, and seeks ways to implement it.
코로나19로 인해 온라인개학을 시작으로 비대면 교육이 일상화되고, 이에 따른 학습, 지도, 평가 등의 교육패러다임이 새롭게 변화되었다. 이 연구는 교육의 전환점에 서서 현황조사를 통해 현재 교육체제의 동향을 이해하고, 초등교육의 콘텐츠와 교육방법에 대한 수요를 파악하여 온라인과 오프라인의 혼합형 교육(블렌디드 러닝)의 방향성을 제시한다. 본 연구의 연구방법으로는 교육부나, 한국교육학술정보원, 교육통계 연구센터등 공공기관의 분석 및 결과의 도출, 시기별 변화를 제시한 그래프나 발표 자료, 각종기사들을 차용하여 연구하였다. 전체적인 교육 패러다임의 변화를 알아보고 교육대책과 함께 동향을 분석하였으며, 전문가의 논문과 논평을 기반으로 연구결과를 도출하였다. 특히 비대면 환경에서의 미술과 디자인교육의 교육프로그램과 콘텐츠에 대한 연구는 자기주도성학습과 창의적사고, 다양한 표현, 융합, 확장, 연결의 가능성에 초점을 맞추어 구성하였다. 이 연구는 특히 온라인수업이라는 낯선 교육현장에서의 학습과정과 내용, 물리적 환경요인이 민감한 반응으로 드러나는 초등교육을 대상으로 하였으며, 교육공백해소가 요구되는 미술교과의 디자인 영역으로 범위를 집중시켰다. 또 초등교육의 디자인프로세스에 준한 블렌디드러닝 모델을 재구성하였고 문제해결학습 중심의 프로그램에서 자기주도적 학습에 몰입과 협력체제가 가능하도록 고안하였다. 지식정보사회의 비대면, 온라인, 원격이라는 단어로 대신하는 현 교육의 특성과 장단점을 조사하고, 교육자, 학습자의 관계형성과 기존의 교육의 본질에 접근하여 초등디자인교육의 새로운 교육모델을 제안하였다. 온라인과 오프라인의 혼합, 과거와 현재의 혼합, 교실과 정보의 혼합 등 다각적 혼합교육인 ‘블렌디드 러닝’이 그 예로서, 코로나19가 남긴 교육의 긍정적 모델을 제시하고 실행방안을 모색한다.
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