메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이미미 (홍익대학교)
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2022년 여름호(통권 제139호)
발행연도
2022.5
수록면
286 - 310 (25page)
DOI
10.38080/crh.2022.05.139.286

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The field of education witnessed increased interest in competencies beginning early 2000’s. Following the trend, the 2015 National Curriculum became the first National Curriculum to specify competencies in both the general and subject-matter sections. This study examined the historical context in which the competency-driven curriculum garnered its attention. Competency discourse in Korean National Curriculum emphasizes students’ course choices and cross-disciplinary integration approach. In such a discourse, history tends to lose its position as a common, required, and independent course in school curriculum and the content increasingly focuses on the connection to present. This study introduced a new curriculum discourse focused on knowledge and discusses ways history curriculum can pan out in these competing discourses.

목차

1. 역량의 대두와 역사 교육과정
2. 역량 교육과정 담론이란?
3. 역량 교육과정 담론의 구현 양상
4. 역사의 입지 그리고 현재와의 연계
5. 그렇다면 역사 교육과정은?
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0