본 연구는 유아를 대상으로 하는 행복 관련 연구의 동향을 분석하여 현황을 파악하고 향후 연구 방향성을 제시하는 기초연구로써 기반을 마련하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 2008년부터 2022년 7월까지 국내 학술지에 게재된 논문 163편을 분석했다. 분석을 위해 설정한 분류기준은 연도별 게재 현황, 연구방법별 분류기준, 연구주제별 분류기준이다. 연구결과를 살펴보면, 첫째, 유아 대상 행복연구는 2008년을 시작으로 조금씩 증가하다가 2017년, 2018년에 연구가 급증하였으며, 이후부터는 감소하는 추세로 나타났다. 둘째, 연구방법별 분석결과 양적 연구가 가장 많았고, 질적 연구, 문헌연구 순으로 연구가 이루어졌다. 양적 연구에서는 상관연구 비율이 가장 높았고, 실험연구, 인과비교연구, 기술적 연구 순으로 나타났으며, 질적 연구에서는 심층 면담 연구, 내용분석연구 순으로 연구가 이루어졌다. 셋째, 연구주제별 분석결과 2008년 실천연구를 시작으로 2009년부터 기초연구로 확장되었으며, 기초연구보다 실천연구 비중이 높았다. 넷째, 연구주제별 연구 변인을 분석한 결과, 기초연구에 따른 주제별 연구 변인 분석에서는 행복 관련 이론 연구보다 행복 관련인식 및 실태조사 연구가 더 많이 이루어졌다. 실천연구에 따른 주제별 연구 변인 분석에서는 행복 관련 변인 연구가 가장 많았고, 행복증진 활동 연구, 행복측정평가 연구 순으로 나타났다. 본 연구를 통해 유아 대상 행복 관련 연구 동향을 살펴봄으로써, 비록 최근 연구량이 감소하는 추세를 보임에도 불구하고 유아 행복을 연구하는 연구방법의 수준이 높아지고 있고, 과거보다 기초연구 비율도 증가하고 있으며, 연구대상 및 내용 범위가 다양하게 확장되어 실시되고 있음을 알 수 있었다. 앞으로 유아의 행복을 증진할 수 있는 다양한 차원의 도전적인 연구들이 더욱 활발하게 이루어지기를 기대한다.
The purpose of this study is to understand the current condition of studies on infants’ happiness by analyzing their trend, and to establish the foundation of basic research on the direction of future studies. To this end, the study analyzed 163 articles published by South Korean scholarly journals from 2008 to July 2022. The analysis was conducted by setting the classification criteria: the publication condition by years, a classification criterion by study methods, and a classification criterion by themes. The findings of the study are as follows. First, the number of studies on infants’ happiness began to gradually increase since 2008, surged in 2017 and 2018, and then decreased since 2018. Second, an analysis by study methods was conducted to show that the ratio of quantitative studies was highest, followed by qualitative studies and literature reviews. Among the quantitative studies, the ratio of correlation studies was highest, followed by experimental studies, and causal, comparative, and descriptive studies. However, among the qualitative studies, the ratio of in-depth interview studies was the highest, followed by content analysis studies. Third, an analysis by study themes was conducted to show that practical studies began to be conducted in 2008 and were extended to basic studies in 2009. The portion of practical studies was higher than that of basic studies. Fourth, an analysis on study variables by study themes, a subcategory of basic studies, showed that studies on perceptions on and the current condition of happiness were conducted more often than those on happiness. Another analysis on study variables by study themes, a subcategory of practical studies, exhibited that the number of studies on happiness was highest, followed by happiness promotion activity and the measurement and evaluation of happiness promotion activity. By examining research trends related to early childhood happiness, this study is able to uncover, despite a decrease in recent research volume, higher levels of research methods involved in the research of early childhood happiness, an increase in the rate of basic research, and the diversification of research subjects and the scope of content. In the future, it is expected that studies taking on new challenges from various levels that can increase the happiness of toddlers, will actively occur