메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이도은 (순천대) 송성욱 (순천대)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회논문집 大韓建築學會論文集 第39卷 第1號(通卷 第411號)
발행연도
2023.1
수록면
119 - 128 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
In the early 20th century, the Hungarian artist László Moholy-Nagy was regarded as an avant-garde artist who sought to combine science and art in the midst of a rapidly evolving technological civilization that crossed various artistic realms. As a Bauhaus educator, he also attempted to incorporate his ideas into an architectural space with his signature book entitled From Materials to Architecture that showcased his clear orientation towards architecture and space. This study examines the methodology of spatial expression in the paintings he worked on throughout his life by period, among his other artistic activities. The analysis of his paintings up to the 1920s focused on the modernization of Europe in the early 20th century and the changes in style under the influence of avant-garde art history; whereas the spatial representations of his late paintings after the 1930s, lacked prior research, were analyzed through the correlation between the use of new industrial materials and his multidisciplinary artwork activities. The significance of this research is to figure out the process of change in formative expression intended by László Moholy-Nagy"s paintings that induce a spatial experience beyond the two-dimensional art work and examine his essential ideas towards the perception of architectural space.

목차

Abstract
1. 서론
2. 산업시대와 모홀리-나기의 초기 회화
3. 유럽 아방가르드 예술의 영향과 1920년대 회화
4. 1930-40년대 후기회화
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (44)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-540-000400861