‘유교 때문에 조선이 망했다.’는 주장이 있고, 반면에 우리가 이룩한 국가 발전을 두고 유교 사상의 힘이 컸다는 ‘유교 자본주의론’도 있다. 유교 사상은 이미 흘러간 이데올로기가 되었지만, 아직 우리의 정신적 바탕의 큰 부분에 자리 잡고 있음을 부인할 수 없다. 따라서 유교 신봉자인 유림의 의식 세계와 행동에 대한 정확한 이해가 중요하다고 생각한다. 물론, 여기서 ‘유교망국론’과 ‘유교 자본주의론’을 놓고 어느 쪽이 옳은지를 따져 보는 것은 부질없는 일이다. 그것은 역사의 평가에 맡기면 될 것이다. 다만, 그 의미의 반추를 통해 우리의 미래에 좋은 참고 자료를 얻을 수가 있으리라는 생각이다. 거기서 유림이 반성할 부분이 무엇인지, 유교 사상의 좋은 점이 무엇인지를 재발견할 수 있을 것이기 때문이다. 이 논문은 3ㆍ1 운동 전후에 전개된 긴박한 현실 체험을 기록한 重齋 金榥의 「기미일기」를 중심으로 당시 영남 강우 지역 유림 인사들이 접촉한 사람들과의 언행을 살펴, 나라가 망한 상황에서 그들의 현실인식과 대응 양상을 살펴본 것이다. 이 「기미일기」를 중심으로 하여 연관된 기록의 내용에 스며있는 그들의 의식 세계를 분석하여, 여러 측면의 의문점을 해소하고, 새로운 사실도 확인할 수 있었다. 우선 강우 유림의 주류였던 俛門 학자들은 의병 봉기 등 물리적인 저항보다는 自靖을 통해 후일을 기약해야 한다는 생각에 줄곧 변함이 없었다. 그렇지만, 국난에는 나름대로 국가와 민족을 위해 치열하게 고민하였고, 행동할 때는 목숨을 던지는 과감함을 보였다. 나라가 망한 현실에서 위기의식을 가졌고, 자주독립에 대한 의지도 확고하였다. 그것은 3ㆍ1 운동에 뒤늦게나마 참여하고, 이어서 파리장서 의거 등 유림단 의거를 주도하는 등의 행동으로 나타났다. 그리고 3.1운동 초창기에 참여하지 않은 것이 주도 측인 종교계의 의도적인 배제는 아니었지만, 적극적으로 동참을 요구하지 않았고, 유림도 자신들이 이단으로 간주해 온 종교세력과 선뜻 손잡기 어려운 상황이었다. 아무리 그렇더라도 민족적 대사인 독립선언에 불참한 것은 분명한 실책이었다. 그러나 그 후, 전국적으로 확장된 독립 만세 운동과 파리장서 같은 유림단 의거에는 목숨을 걸어 매진하였고, 그것은 자주독립의 의지를 강하게 드러낸 행동이었다. 그런 중에도 근대화를 지향하는 서구식 개화를 불신하고, 유교적 왕도 정치에 대한 신념 또한 변함이 없었다. 그처럼 강우 유림의 봉건적 세계관은 오랜 전통의 유교문화가 가져다준 태생적 한계임을 알 수 있었다. 오늘날의 입장에서 보면, 당시의 수구적 유교 가치 수호는 마땅히 전향적으로 고쳐야 할 것이었다. 그럼에도 불구하고, 유교 사상이 근대 자본주의 경제발전에 상당한 바탕이 되었다는 주장에 비추어 보면, 강우 유림의 세계관과 현실 대응 태도가 긍정적이었든 부정적이었든 모두 격동의 국난 시대와 망국의 상황에서 나름대로 최선을 다한 것이었다고 하겠다.
There is an argument that ‘The Joseon(朝鮮) dynasty was collapsed because of Confucianism.’ On the other hand, there is also the theory of ‘Confucian capitalism’ that Confucianism had a profound effect on national development. Although today Confucianism is regarded as an outdated ideology, it is still a big part of the Korean spiritual foundation. Therefore, it is important to have proper understanding of the core spirit and behavior of devout Confucian communities. No doubt it is not proper to argue which one is right between the theory of ‘Confucian blame for national ruin’ (儒敎亡國論) and that of ‘Confucian capitalism‘ (儒敎 資本主義論) here, for they are to be judged by history. However, rumination on this issue can make us at once obtain valuable reference data for our future generations, rediscover Confucianism’s strong points to inherit, and also find out things to reflect on. This paper aims to examine the words and actions of the Confucian scholars in the Gangwoo(江右), Yeongnam(嶺南), region at the time, focusing on 「Kimiilgi (己未日記)」 by Jungjae(重齋) Kim Hwang(金榥), who recorded the urgent real-life experiences unfolded before and after the March 1st Movement, in order to look at Gangwoo Confucians’ perception of and response to reality during the Japanese occupation. By analyzing the consciousness permeated in their words and actions found in related records centering on 『Kimiilgi』(己未日記: A Diary in the Gimi Year.), it is possible to answer the questions aroused in various aspects and confirm new facts. First of all, the Myeonmun(俛門) scholars, the mainstream of the Gangwoo(江右) Confucian community always maintained the idea that the future of the nation should be promised through self-purification rather than physical resistance such as righteous army uprising. However, during national crises, Gangwoo Confucians agonized fiercely and acted up to their conviction to restore the nation and people, so when they acted, they boldly threw life away. With a sense of crisis, seeing their fatherland ruined, they strengthened their will to fight for independence. While joining the nation-wide movement actively after the March 1st Movement(3.1運動), they bravely led their own Yurimdan(儒林團) uprising, such as the Paris Janseo(長書: lengthy petition) Movement (巴里長書運動: the Paris Petition for Independence Movement), an action that strongly revealed their will to restore national independence to the world in Paris. It is true Confucian leaders failed to join the March 1st Movement, not because of other religious leaders’ intentional exclusion of participation. And devout Confucian leaders, according to belief, thought other religions as heretical, so they failed to join them, while other religious leaders also failed to call Confucian leaders for the March 1st Movement for some reason. Feeling regrets for their absence from the first movement, Confucian leaders lead nation-wide uprising actively, throwing away their lives. However, Confucians distrusted Western-style enlightenment for modernization, and their belief in Confucian monarchy remained unchanged. As such, it can be seen that the feudal view of the Gangwoo Confucianism is an innate limitation brought about by the long tradition of Confucian culture. From today"s point of view, conservative Confucian value defense at the time should be reformed prospectively. Nevertheless, in light of today"s assertion that Confucianism was a considerable basis for the development of the modern capitalist economy, it can be said that both the positive and negative elements of the Gangwoo Confucianism confirmed here were the best response attitudes of their own in the circumstances of the times.