본 연구의 목적은 유아교사가 자신의 놀이신념을 평정할 수 있는 검사도구를 개발하기 위한 것으로서, 유아교육현장에서 적극적으로 활용할 수 있는 유용하고 가치 있는 검사도구를 개발하고자 하였다. 이를 위해 유아교육학계 전문가와 유아교육현장 전문가 16인을 델파이 전문가로 선정한 후 3차에 걸친 델파이 조사를 통해 유아교사의 놀이신념 검사도구를 개발을 위한 예비연구를 하였다. 검사도구의 양호도를 판별하기 위해 기술통계(평균, 표준편차), 내용타당도 비율(CVR), 사분위수와 왜도를 통한 합의도와 수렴도를 산출하였다. 델파이 전문가들이 응답한 적절성을 분석한 결과 4개의 구성요인과 8개의 하위요인 그리고 63개의 문항으로 구성된 유아교사의 놀이신념 검사도구 최종 시안을 개발하였다. 구성요인은 ‘놀이주체자인 유아에 대한 관점’, ‘놀이와 교육의 관계에 대한 관점’, ‘놀이중심 교육 운영에 대한 관점’, ‘놀이운영에서 교사의 역할에 대한 관점’의 4개의 구성요인으로 선정하였으며, ‘놀이주체자인 유아에 대한 관점’은 유아는 스스로 배우는 유능한 존재라는 신념, 유아는 보호받고 가르침 받아야 할 존재라는 신념의 2개의 하위요인, ‘놀이와 교육의 관계에 대한 관점’은 놀이 그 자체가 배움이라는 신념, 놀이는 학습의 수단이라는 신념의 2개 하위요인으로 구성되었으며, ‘놀이중심 교육 운영에 대한 관점’은 유아의 주도적 놀이운영, 교사의 계획적 놀이운영의 2개의 하위요인, ‘놀이운영에서 교사의 역할에 대한 관점’은 교사는 놀이 지원ㆍ지지자, 교사는 놀이 계획ㆍ감독자의 2개 하위요인으로 구성되었다. 본 도구는 유아교사의 놀이에 대한 패러다임 변화로 교사의 놀이신념에 대한 더 넓은 관점을 살펴볼 수 있는 도구가 필요한 현 시점에서 놀이신념과 관련 연구들을 보다 활발하게 증진시키고, 학문적 연구에 기여할 수 있기를 기대한다.
The purpose of this research is to develop an evaluation tool that can allow early childhood teachers to evaluate their own play beliefs and to develop a useful and valuable evaluation tool, which can be actively used in the field of early childhood education. To do so, sixteen experts from the academic field and the practical field of early childhood education were selected, and a self-evaluation tool which evaluates the play belief of early childhood teachers was developed by performing Delphi surveys on the experts over three times. To distinguish the technical quality of the evaluation scales, the degree of agreement and degree of convergence were calculated using descriptive statistics(average, standard deviation), ratio of content validity(CVR), quartile, and skewness. The adequacy of the answers given by Delphi experts were analyzed. As the result, the final draft of the self-evaluation tool for evaluating the play beliefs of early childhood teachers, which is composed of four component factors, eight sub-factors, and sixty-three questions, was developed. Four component factors were selected: ‘perspective on infant, the play subject’, ‘perspective on the relationship of play and education’, ‘perspective on play-centered education management’, and ‘perspective on the role of teacher in play management.’ ‘Perspective on infant, the play subject’ is composed of two sub-factors: the beliefs that infants are competent beings who learn by themselves, and the belief that infants are beings who need to be protected and taught. ‘Perspective on the relationship of play and education’ is composed of two sub-factors: the beliefs that play itself is learning, and the belief that play is a method of learning. ‘Perspective on play-centered education management’ is composed of two sub-factors: play management lead by infants and play management planned by a teacher. ‘Perspective on the role of teacher in play management’ is composed of two sub-factors: teachers as play supporters and teachers as planners and supervisors. Due to the change of paradigm regarding the play of early childhood teachers, a tool which would give a broader perspective on teacher’s belief in play is needed. It is expected that this tool will promote the research on belief in play and contribute to academics research.