메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
윤민우 (연세대학교)
저널정보
한국영미문학교육학회 영미문학교육 영미문학교육 제26권 제2호
발행연도
2022.9
수록면
255 - 293 (39page)
DOI
10.19068/jtel.2022.26.2.10

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
It is already known that Hans Christian Andersen attempts to curb the womanly vanity for the red shoes by Protestant belief and Victorian social convention. The girl in his Red Shoes who covets the shoes is forced to dance forever and, in order to stop it, has to mutilate her feet. In the Victorian patriarchal society, the womanly duty to work for family strongly suppressed female desire for play, artistic expression, occupation. The so-called Red Shoes syndrome refers to the female psychology and behavior which represents that women take as their own the supposedly feminine vanity and vice, and thus internalize the guilty feeling and the resultant fear. When contemporary feminist writers addressed this syndrome, however, they had to radically revise it. This essay explores the prototype of the Red Shoes syndrome by Andersen and the reinterpretation of it by Margaret Atwood in her Lady Oracle. Aspects of the syndrome in Andersen and strategies to survive it in Atwood deserve a careful analysis. The feminist writers try to demonstrate that the female artistic spirit and desire for social ascent, related to the syndrome, turn out to have been a latent but hardly suppressible characteristic of womanhood over generations.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0