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(Background and Purpose) As the social values and responsibilities agenda increases, private companies, like public institutions, regard the social role and the mission of economic creation as important. The purpose of this study was to predict the future ecosystem of the related public art industry by exploring public art policies that find social and cultural links against urban planning that are only functional to respond to changes in corporate values. (Method) This study was a basic exploration of the value index of social economy concerning public art policy. As it is difficult to accurately measure the market value of public art, the FGI method, a method for observing the value of public art by approaching policy beneficiaries, is useful. In addition, as it was a long-term study, the social economy index of public art was analyzed using the contingent valuation method (CVM) with individual in-depth interviews.
In parallel with CVM, the social economy value index of public art was analyzed. An analysis of differences according to sociodemographic characteristics was conducted through items P (seven questions), S (five questions), C (five questions), and E (three questions). (Results) Looking at gender, women scored higher than men in all items except for S, and women felt discriminated against in terms of capital and equity in public art. By age, those in their 20s and younger showed a moderate distribution across all items and a large distribution in S and E, with P being the lowest. People in their 30s had the highest P and lowest C; therefore, they had relatively little exposure to leisure activities and art participation. Those in their 40s had the highest C, and those in their 50s and over showed a uniformly low distribution across all items. In terms of residence, E in the metropolitan area and Chungcheong area had the highest P, Gyeongsang area had the lowest distribution across all categories, S was the lowest, and Gangwon area had the highest distribution of S and C and the lowest P. In terms of occupational group, other than C was the highest, while for office workers, C was the highest, and for students, P and E were the lowest. (Conclusions) Currently, the development and exploration of social value as a monetary measure are in its infancy. Therefore, the preparation of accounting standards for the social economy that measure social performance value and convert it to monetary value in the public art field must be approached cautiously. Moreover, to refine the measurement tools and their methods, socioeconomic measurement systems and standardization must be developed, alongside the efforts of the related academia.
(연구 배경 및 목적) 최근 국내외 도시의 공공예술에 관심과 이해도가 높아지면서 사회적 가치와 책임의 의제에 대해 공공기관뿐 아니라 민간기업에서도 사회적 역할과 경제적 창출의 임무를 중요하게 다루고 있다. 이러한 기업의 가치 변화에 대응하기 위해 기능적 도시계획에 반대한 동시대에서 사회 문화와 연결고리를 찾는 공공예술정책을 사회적경제 관점으로 접근하여 탐색하므로써 관련 산업의 미래 생태계를 예견하고자 한다. (연구방법) 본 연구 주제는 공공예술 정책에 관한 사회적경제 가치지표의 씨앗 탐구로서 국제사회의 최대 공동목표인 UN이 2015년 발표한 SDGs(Sustainable Development Goals)를 바탕으로 총 17개의 주요 목표에서 예술을 논의한 내용을 기초로 각각 사례 조사 및 분석한다. 또한 예술 산업의 생태계를 비롯해 공공예술의 사회적 외부효과와 측정체계의 기초 자료를 고찰한다. 특히 도시에서 공공예술은 무료로 제공하는 재화와 서비스가 주를 이루므로 시장가치를 정확히 매기는 게 어려우므로 공공예술의 가치를 정책 수혜자들에게 실제 관찰하는 방법인 FGI(Focus Group Interview) 및 개별 심층 면접을 병행하는 조건부 가치측정법(CVM)을 병행하여 공공예술의 사회적경제 가치지표를 분석한다. 사회인구학적 특성에 따른 차이 분석 결과 P(개인, 7문항), S(사회, 5문항), C(문화, 5문항), E(경제, 3문항)를 항목별로 조사하는 방법을 선택한다. (결과) 이러한 연구 결과는 다음과 같다. 성별로 살펴보면 S를 제외한 모든 항목에서 여성이 남성보다 높았고, 여성은 공공예술의 자본과 형평성에 차별을 느꼈다. 연령별로 분석된 내용을 살펴보면, 20대 이하는 모든 항목에서 중간 정도의 분포도를 나타냈고, 20대는 S와 E에서 큰 분포를 나타낸반면 P는 하위권이었다. 30대의 경우 P가 가장 높고 C가 가장 낮아 여가활동과 예술참여에 노출이 다른 연령층과 비교하면 낮은 수준을 보였다. 40대는 C가 가장 높았고, 50대 이상은 모든 항목에서 골고루 가장 낮은 분포도를 보였다. 거주지로 살펴보면 ,수도권은 E, 충청권은 P가 가장 높았고 경상권은 모든 항목에서 낮은 분포도였으며 S는 최하위권이었고, 강원권은 S와 C가 가장 높은 분포도를 보였으며 P는 가장 낮았다. 직업군으로 살펴보면, 기타는 C를 제외하면 가장 높았고, 반면 직장인은 C가 가장 높았고, 학생은 P와 E가 최하위였다. (결론) 사실 기업회계기준을 정립하는 데에도 1세기가 넘는 시간과 노력이 필요했다. 그러므로 막 태동한 사회적 가치를 화폐적 측정지표로 개발 탐구는 초기 단계이다. 따라서 공공예술 분야에서 사회성과 가치를 측정하여 화폐가치로 환산하는 사회적경제의 회계기준 마련도 긴 호흡으로 접근해야 한다. 또한 측정 도구와 방법을 정교화하기 위해 학계와 관련 연구자들의 통합적 노력과 함께 사회경제적 측정 체계 개발과 표준화 작업 및 객관적, 과학적 지표 개발을 위해 전문인력과 해당 조직의 육성이 우선되어야 한다.
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