육군은 2009년 블로그를 개설한 이래, 유튜브, 페이스북, 인스타그램 등 다양한 소셜미디어를 사용하여 육군의 실전적 교육훈련과 안정된 부대관리를 비롯한 육군의 다양한 정책들을 국민에게 전달하고 있으며, 이를 통해 ‘강한⋅자랑스러운 육군 상(像)’을 제시함과 동시에 육군의 궁극적인 목표인 대군신뢰도 제고를 꾀하고 있다. 본 연구는 이런 상황에서 육군 유튜브에서 제공하고 있는 콘텐츠 특성이 무엇인지 알아보고 육군 유튜브의 콘텐츠 특성이 콘텐츠 만족도와 대군신뢰도에 미치는 영향과 콘텐츠 특성과 대군신뢰도 영향 관계에서 콘텐츠 만족도가 어떠한 매개 역할을 하는지를 분석하고자 한다. 연구 방법 및 범위는 선행연구를 바탕으로 육군 유튜브 콘텐츠 특성, 콘텐츠 만족도, 대군신뢰도를 알아보기 위해 설문지를 제작하고, 실험자의 일반적 특성을 제외한 모든 설문은 리커드 5점 척도를 사용하였다. 설문은 온라인으로 2022년 9월 28일부터 10월 7일까지 실시하였고 불성실한 응답을 제외한 최종 232건의 설문지를 기술 통계와 매개회귀분석을 사용하여 분석하였다. 설문 분석 결과 첫째, 육군 유튜브의 콘텐츠 특성은 ‘정보성, 오락성, 전문성, 공감성’으로 나타났다. 둘째, 육군 유튜브의 콘텐츠 특성인 오락성, 전문성, 공감성은 콘텐츠 만족도에 긍정적인 영향을 미치지만, 정보성은 유의미한 영향력을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 육군 유튜브의 콘텐츠 특성인 오락성, 전문성, 공감성은 대군신뢰도에 긍정적인 영향을 미치지만, 정보성은 유의미한 영향력을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 육군 유튜브의 콘텐츠 특성과 대군신뢰도와의 영향관계에서 콘텐츠 만족도의 매개 역할에 대한 결과 오락성과 대군신뢰도 사이에서 콘텐츠 만족도는 완전 매개효과가 있으며, 전문성, 공감성은 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이런 결과로 볼 때, 오락성은 대군신뢰도에 직접적인 영향을 미치지 못하며, 콘텐츠에 대한 만족도가 충족되어야만 대군신뢰도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 해석할 수 있다. 전문성과 공감성의 경우 콘텐츠에 대한 만족도가 충족이 될 경우, 대군신뢰도에 더 큰 영향을 준다고 해석할 수 있다. 본 연구 결과는 육군 유튜브와 유사한 목적으로 활용되는 군 관련 기관, 정부부처, 공공기관 유튜브 콘텐츠에 대한 시청자의 태도를 연구하는 데 도움을 줄 것이다.
Since establishing blog in 2009, the Army has delivered its diverse policies including its practical training and stabilized unit management to nation by using various social media such as YouTube, Facebook, Instagram, etc. The Army tries to present the image of strong & proud Army as well as enhance reliability of armed force, its ultimate goal through such activity. In this situation, this study intends to investigate the characteristics of contents provided by Army YouTube contents and to analyze the mediating role of contents satisfaction in the influence that the characteristics has on contents satisfaction and reliability of armed force as well as in the relation between reliability of armed force and influence. Based on the preceding study, question paper was produced to investigate the Army YouTube contents characteristics, contents satisfaction, reliability of the armed force and Likert 5 points scale was used for all questions except tester’s general characteristics for study method & scope. Question was implemented online from September 28 to October 7, 2022. The final 232 question papers except insincere response were analyzed by using technical statistics & mediating regression analysis. The result of question analysis is as follows. First, the Army YouTube contents property emerged as ‘information, amusement, expertise and perceptual openness.’ Second, although the army YouTube contents characteristics, amusement, expertise & perceptual openness has positive influence on contents satisfaction, information has no significant influence. Third, although the Army YouTube contents characteristics, amusement, expertise & perceptual openness has positive influence on reliability of the armed force, information has no significant influence. Fourth, as the result of mediating role of contents satisfaction in the influence relation between the Army YouTube contents characteristics and reliability of the armed force, contents satisfaction was found to have complete mediating effect between amusement & reliability of the armed force and expertise, perceptual openness was found to have partial mediating effect. Given this result, we can interpret that amusement has no direct influence on reliability of the armed force and it has positive influence on reliability of the armed force only if contents satisfaction is fulfilled. In the case of expertise & perceptual openness, we can interpret that reliability of the armed force is more influenced if contents satisfaction is fulfilled. The result of this study will help studying viewer’s attitude about YouTube contents of institution related to armed force, government department, public institution which is utilized for purpose similar to that of the Army YouTube.