본 연구의 목적은 실증적 분석을 통해 입체녹화 설치 시 전통시장의 활성화에 대해 입체녹화가 주는 영향에 대한 물리적 요소를 식별하기 위해 진행되었다. 대상지는 서울 도심에 위치하고 있으며, 국내 소비자뿐만 아니라, 외국인, 관광객 등의 발길이 끊이지 않고 도심 상권에 활력을 불어넣고 있는 전통시장으로 선정, 진행하였다. 본격적인 설문조사는 2019년 1월 28일부터 2월 22일까지 서울시내 전통시장을 이용자 또는 방문자를 대상으로 실시하였다. 그 결과, 총 515개의 설문지가 회수되어 본 연구의 분석에 사용되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리적 요소, 물리적 요소, 다양성, 기능적 요소, 안정성, 기대 및 활성화 인식과 같은 전통 시장의 활성화 요소는 모두 긍정적으로 나타났다. 둘째, 전통시장의 활성화 요소, 즉 물리적, 심리적, 기능적, 안정성 및 다양성 요소들은 기대와 활성화 인식에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 기대 효과로는 활성화 인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 드러났다. 셋째, 기대치가 물리적, 심리적, 다양성, 기능적, 안정성 요소 및 활성화 인식 사이의 관계에 미치는 간접적인 영향이 유의한 것으로 나타났으며, 소벨테스트 결과로 활성화 요소와 활성화 인식 사이의 관계가 중재 효과가 있음을 보여주었다. 이번 연구를 통해 전통시장의 활성화를 강조하면서 재래시장에서의 다차원 공원화를 통한 활성화 개념에 대한 종합적인 평가를 위한 척도를 제시했다. 본 연구의 결과는 재래시장의 기대와 활성화를 강화하기 위해 재래시장 활성화 요소의 우선순위를 결정하는 데 사용될 수 있을 것으로 예상된다.
The purpose of this study is to conduct an empirical analysis to identify the elements of traditional markets containing multi-dimensional parks that have more influence on the expectations on the multi-dimensional parks and activation recognition. The target sites of this study are the traditional markets located in the heart of the city of Seoul; these places are visited by not only the ordinary consumers of South Korea but also many foreign tourists and invigorating the commercial districts in the downtown area. A survey was conducted for the consumers who used these traditional markets over the period from January 28 till February 22, 2019. As a result, a total of 515 questionnaires were recovered and used for the analyses of this study. The results of this study were as follows; First, the activation elements for traditional markets, such as the psychological element, physical element, diversity, functional element, stability, expectation, and activation recognition, were all positively related. Second, some of the activation elements for traditional markets, i.e., the physical, psychological, functional, stability, and diversity elements directly influenced the expectation and activation recognition directly. Also, the expectation turned out to have a positive influence on activation recognition.
Third, it turned out that the indirect effect of expectation on the relationship between the physical, psychological, diversity, functional, stability elements and activation recognition was significant. In addition, the result of Sobel-test showed that the relationship between activation elements and activation recognition had a mediating effect. Through this study, the researcher suggested a scale for a comprehensive evaluation on the concept of activation, which is the ultimate goal, through the application of the multi-dimensional parks to traditional markets, while re-highlighting the activation of traditional markets. The findings of this study, it is expected, may be used to determine the priorities of the activation elements for traditional markets in order to enhance the expectation and activation of traditional markets.