이 논문은 <옹고집전>에 필수적으로 등장하는 관상 대목을 통해 삶에 있어서 불균형의 문제를 확인하고 작품에서 어떻게 풀어나가는지를 탐구했다.
첫째, <옹고집전>의 서사단락과 관상대목을 살폈다. 관상 대목은 주로 옹고집 집에 시주를 받으러 온 도사가 옹고집의 관상을 풀이하면서 나오며, 부분적으로는 가짜 옹고집의 모습을 묘사하면서 소략하게 등장하기도 한다. 이 관상풀이에서는 대체로 나쁜 풀이가 주종을 이루지만, 섬세하게 살펴보면 관상의 좋은 부분과 나쁜 부분을 짚어주어 향후 경계를 도모한다.
둘째, 관상 대목에 나타난 삶의 불균형 문제는 세 가지로 집약된다. 먼저, 부모운과 불효의 문제로, 부모 덕에 유복하게 살아가는 것을 알려주지만, 필경 어머니께 불효할 것으로 풀이한다. 다음으로, 부부 관계와 불화의 문제를 짚어냈다. 눈밑이나 코 부분과 연결하여 옹고집이 정력이 약한 데 비해 호색하여 패망할 것을 예견한다. 끝으로, 재물운과 인색함을 드러낸다. 코끝이나 눈매, 수족 등을 통해 옹고집이 재물을 많을 상이지만 그 재물을 가두어두기만 하고 쓰지 않을 것을 예견하면서 경고하고 있다.
셋째, 두 차례의 변신과 삶의 균형에 대해 살폈다. 부모자식 관계에서는 받은 것을 잘 돌려주고, 부부 관계에서는 부족한 것은 조신하여 낭비 말며, 재물에서는 내게 있다고 내 마음대로 해서는 안 된다는 점을 설파한다. 이로 볼 때, <옹고집전>은 주인공이 가짜 옹고집에 의해 가짜로 내몰렸다가 다시 진짜로 되돌아오는 두 차례의 변신 과정을 통해, 불균형을 딛고 균형을 찾아가는 서사이다.
This paper identifies the problem of imbalance in life and explores how it is solved through face-reading, which is essential to the plot of the work "Onggojipjeon".
First, the narrative paragraphs and face-reading parts of "Onggojipjeon" are analyzed. The face-reading parts which an ascetic visits Onggojip to ask for offerings for a temple is highlighted, and describing the appearance of the fake Onggojip is partly outlined. In this face-reading episode of the fake Onggojip, primary interpretations are negative. However, on delving into the details, this episode leads to a more comprehensive view of the future by pointing out both positive and negative parts of the face.
Further, the problem of life imbalance is summarized in three face-reading interpretations. The first, there is the problem of the protagonist’s luck with regard to his parents and his undutiful nature. Although he lives a lavish life, thanks to his parents, it is predicted that he will be derelict in his duty to them. Next, the issue of marital relations and discord is contemplated. Looking at the subocular part and the nose as a whole, his failure is foretold because he is lustful despite being deficient in virility. Finally, his luck with regard to money and stinginess is revealed. His nose tip, eyes, hands, and feet show that he would be wealthy, but at the same time, they warn that he would not spent his wealth.
Finally, two transformations and the balance of life are assessed. It is elucidates that, in parent-child relations, what is received should be returned in a good manner; in marital relations, what is insufficient should not be wasted; there should be no arbitrary use of goods no matter who possesses them. In this sense, "Ongojipjeon" is a narrative that overcomes imbalance to find the correct balance of life through two transformation processes, where the main character is suspected as a fake one by the fake Onggojip and then returns to the real Onggojip.