메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
윤창숙 (부산대학교)
저널정보
한국언어문화교육학회 언어와 문화 언어와 문화 제17권 제4호
발행연도
2021.11
수록면
161 - 186 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study analyzes communicative acts performed by international students at a Korean university in their L2 Korean text messages in order to shed light on teaching pragmatic features of Korean to L2 learners. The analysis is based on students' actual text messages sent to a university instructor. It was found that students sent text messages to the instructor mainly to give information, express their feelings, ask favors or questions, and to make promises. Although their purposes for texting were similar to those of native Korean speakers, there were significant pragmatic failures in the speech acts of their written messages. These pragmatic failures include using Korean honorifics improperly as well as asking questions and giving responses with inappropriate forms. Based on these findings, this study proposes that lessons of gradually increasing in difficulty on Korean honorifics and politeness strategies should be provided in order to improve learners' Korean pragmalinguistic competence. It also recommends that explicit teaching on Korean sociolinguistic customs should be provided to improve their sociopragmatic competence.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0