메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이언정 (진주 여자 고등학교) 이성원 (경상대학교)
저널정보
한국중등영어교육학회 중등영어교육 중등영어교육 제14권 제4호
발행연도
2021.11
수록면
152 - 174 (23page)
DOI
10.20487/kasee.14.4.202111.152

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The study applied Zimmerman’s cyclical model of self-regulation to an EFL high school classroom and explored how it affects learner motivation, strategy use, and reading comprehension. The cycle of self-regulation process was introduced to seventeen students who participated in the study. Five learning strategies were introduced during a 100 minute English lesson each week for five weeks. Participants took motivation questionnaire, strategy use check list, and reading comprehension tests before and after those lessons. Data analyzed using paired sample t-test show that there was a significant increase in terms of motivation level and strategy use. More specifically, for motivation level, 13 out of 18 motivation aspects showed improvement and for learning strategy use, there was a statistically meaningful increase in 17 out of 25 items. However, there was not any meaningful increase in reading comprehension tests and this result can be explained with the lack of time or the cognitive load caused by strategy use. All in all, the study suggests teachers help learners improve motivation, strategy use, and self-regulatory ability by incorporating the model into their EFL classroom.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (49)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0