이 연구는 2025년 適用을 앞둔 2022 한문과 敎育課程 評價의 方向과 內容을 살펴봄으로써 改定 敎育課程에 대한 現場의 理解를 돕는 데 목적이 있다. 2022 개정 교육과정 ‘평가’의 가장 큰 변화는 ‘敎育課程 文書 體制의 變化’에서 비롯된 ‘평가의 方向 및 方法의 統合’이다. 2015 교육과정에서 영역별 반복적으로 제시되던 ‘評價 方法 및 留意 事項’이, ‘평가의 方向과 方法’을 연결 제시할 수 있도록 獨立章으로 통합되었다. 이는 과목의 특성에 맞는 평가의 방향과 방법을 연결하여 簡明하게 제시하였다는 점에서 의미를 찾을 수 있다.
본고는 한문과 교육과정 ‘평가’의 주요 내용을 기술하되, 특히 한문과 평가 모형과 평가 사례를 소개, 설명하였다. 시기별 교육과정 개정에 따른 평가 내용의 出入에 관계없이, 평가 모형은 上位 층위에서 평가의 방향과 방법을 제시한다는 점에서, 그리고 평가 사례는 현장의 한문 교사의 평가 수행을 돕는다는 점에서 注目할 필요가 있다.
[한문과 평가 모형]에서 한문과 평가의 본질과 목적을 한문 학습자의 漢文 學習 過程과 成就 程度에 대한 理解, 分析, 判斷, 그리고 綜合에 두었다. 성취 결과의 記錄, 等級化라는 機能的 觀點이 아니라 한문 학습자의 한문 학습 과정에 대한 교사의 이해, 분석과 판단, 그리고 종합이라는 總體的 觀點을 강조했다. 한편, 한문과 평가는 일차적으로 평가 대상인 한문 학습자에 注目하지만, 평가의 주체인 한문 교사를 重視한다는 점도 강조하고 있다. 곧 한문과 평가는 한문 교사의 ‘평가 과정, 평가 방법, 평가 도구의 點檢 및 改善’과 ‘교수ㆍ학습 방법 및 자료의 點檢과 改善’에 목적을 두는데, 전자는 평가의 자체 還流를, 후자는 평가의 교수ㆍ학습 방법에의 還流임을 강조했다.
[평가 사례]로는 ‘학습자 스스로 성어의 유래와 겉뜻ㆍ속뜻을 조사하여 발표하는 프로젝트 수업’의 일환으로 ‘敎學相長 프로젝트, 成語로 선생님 되기’를 제안하였다. 이것은 학습자가 ‘직접 가르치는 과정’을 통해 스스로의 학습 과정을 省察할 수 있도록 하는 것을 목표로 설정하고 수업 전체 과정을 수행평가로 연결하여 過程 中心의 評價를 具現하고자 하였다.
This study was conducted to help the field understand the revised curriculum by examining the direction and contents of the 2022 Classic Chinese Subject Curriculum Evaluation, which is about to be implemented in 2025. The biggest change in the evaluation of the 2022 revised curriculum is the ‘integration of the direction and method of evaluation’ stemming from the ‘change in the curriculum document system’. In the 2015 curriculum, ‘evaluation methods and considerations’, which were repeatedly presented for each area, were integrated into an independent chapter to connect and present ‘evaluation directions and methods’. This can be meaningful in that it simply presented the direction and method of evaluation suitable for the characteristics of the subject.
In this study, [Classic Chinese Subject evaluation model] and [evaluation case] were proposed.
In the [Classic Chinese Subject evaluation model], the nature and purpose of Classic Chinese Subject Assessment was put into the understanding, analysis, judgment, and synthesis of the Chinese language learning process and achievement level of Classic Chinese Subject learners. It emphasized the holistic perspective of the teacher's understanding, analysis, judgment, and synthesis of the Classic Chinese Subject learner's Classic Chinese Subject learning process, rather than the functional perspective of recording and grading of achievement results. On the other hand, while the evaluation of Classic Chinese Subject primarily focuses on Classic Chinese Subject learners, who are the subject of evaluation, it is also emphasized that Classic Chinese Subject teachers, who are the subject of evaluation, are important. In other words, Classic Chinese Subject evaluation aims to 'inspection and improvement of evaluation process, evaluation method, and evaluation tools' and 'inspection and improvement of teaching/learning methods and materials' of Classic Chinese Subject teachers. emphasized that evaluation is a feedback to teaching and learning methods.
As for the [evaluation case], as part of a ‘project class in which learners investigate and present the origin, surface and inner meaning of Ancient Phrases themselves’, ‘Teach, learn and grow with one another project, becoming a teacher in Ancient Phrases’ was proposed. This aims to enable learners to reflect on their own learning process through the 'direct teaching process' and connects the entire class process to performance evaluation to implement process-oriented evaluation.