이 연구는 최근 많은 논의와 연구가 이루어지고 있는 체화된 창의성에 대한 경험연구들을 고찰하고, 이론적 및 방법론적 쟁점들에 대해 논의하였다. 체화된 창의성은 창의성에 대한 4Ps(인물, 과정, 산물, 환경) 관점의 대안으로 제안된 4Es(확장, 실행, 착근, 체화) 모형을 바탕으로 하는 개념이다. 체화 관점은 정신 활동과 몸이 분리되어 설명될 수 없다는 비(非)이원론적 입장으로, 그동안 개인의 머릿속 관념화 과정을 중심으로 개념화된 창의성이 정신과정뿐만 아니라 몸을 통해 환경과 갖는 물리적 관계 속에서 발생하는 과정으로 확장되어야 함을 주장한다. 체화된 창의성 연구에서 창의적 인지와 관련하여 분석된 신체 및 운동 행위에는 대상에 대한 물리적 조작, 손동작(제스처), 신체 자세 및 팔 동작, 다양한 보행 유형 등이 포함되었다. 이들 연구는 모두 창의적 인지과정에서 신체적 개입의 중요성을 강조하지만, 체화된 창의성의 인지적 기제에 대해서는 서로 다른 설명을 제안한다. 이러한 설명에는 체화된 은유의 활성화, 인지적 통제의 감소(탈억제), 실제 행동 및 감각-운동 경험의 시뮬레이션을 통한 자극의 새로운 유도성 발견, 특정 신체 단서 및 감정 상태와 연결된 정보처리 양식의 사용 등이 포함되었다. 방법론적 쟁점으로, 협소한 창의성 개념, 실험연구의 한계, 다양한 특성변인의 조절효과 분석의 필요성 등이 제기되었고, 체화된 창의성 연구에서 주요 검사로 사용되는 대안적 용법 과제의 유용성에 대해 논의되었다. 마지막으로, 이러한 논의를 바탕으로 체화된 창의성의 향후 연구방향이 제시되었다. 교육적 함의 : 이 연구는 학교 교육현장에서 더 많은 감각운동 경험을 교육활동에 포함시킬 것을 제안한다. 이제까지의 창의성교육이 개인의 머릿속 관념화 과정을 강조해왔다면, 이 연구에서 검토한 경험 연구들은 감각운동 활동과 물리적 대상 조작이 창의적 인지 과정을 촉진할 수 있음을 다양한 실험적 증거들을 통해 보여주고 있다. 점점 더 신체활동의 기회가 감소하고 있는 오늘날의 학교현장에서 학생들의 창의성을 촉진하기 위해 몸과 감각운동 경험의 중요성이 더욱 강조될 필요가 있다.
This study reviews empirical research on embodied creativity and discusses the theoretical and methodological issues involved. Embodied creativity is a concept based on the 4Es (extended, enactive, embedded, and embodied) model proposed as an alternative to the 4Ps (person, process, product, and press) model. The embodied perspective is a non-dualist position asserting that mind and body are inextricably linked, and it is argued that creativity conceptualized around the process of ideation should be expanded to include the process involving the body"s physical relations to the environment. Embodied creativity studies analyzed the body and its motor actions in relation to creative cognition, including object-manipulation, hand gestures, body postures, arm movements, and various types of walking. While all these studies emphasized the importance of physical engagement in creative cognition, the cognitive mechanisms involved in the body-mind connection in creativity were explained differently. The cognitive mechanisms included the activation of embodied metaphors, depletion of cognitive control (disinhibition), discovery of new affordances through actions and simulated sensory-motor experiences, as well as the use of information processing styles linked to specific body cues and emotional states. Regarding methodological issues, a narrow conception of creativity, limitations of experimental research, and the need to analyze the moderation effects of various individual traits were discussed, as well as the role of ‘Alternative Uses Task’, a major creativity test used in embodied creativity research. Based on these discussions, this review suggests directions for future research on embodied creativity. Educational Impact and Implications: This study proposes the inclusion of more sensory-motor experiences in school educational activities. While creativity education has emphasized the process of ideation, the empirical research reviewed in this study shows through experimental evidence that body movements and object manipulation can produce creative cognition.