메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김영선 (동의대학교)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第102輯
발행연도
2024.8
수록면
79 - 93 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyze songs composed for postwar Korea, with a focus on Koga Masao, a national composer currently considered the founder of Japanese Enka. In particular, given Koga Masao’s childhood experiences in Chosun, this study emphasizes the identity of Korean-Japanese Enka and Trot, and the positive reception of the “Koga Melody” as a friendly genre. However, the fact that he composed a theme related to the Rhee Syngman Line, politically contentious issue between Korea and Japan after the war, has been deliberately excluded from this study.
It was found that The Chosun Strait of the Moon emphasized the illegality and violence of the Rhee Syngman Line, stemming from the arbitrary division of the Korean government. The song also evokes the restoration of Japan’s lost masculinity following defeat and the reconstruction of it dismantled national identity.
Furthermore, in A Girl from Tsushima Island, the portrayal of a “local lady” alienated from the center of Japan and exposed to the violence of the Rhee Syngman Line, reveals a political intention. This intention involves transforming the man who left for the so-called battlefield (Rhee Syngman Line) into a Japanese woman who anxiously wait for his return.

목차

1. 들어가며
2. 엔카의 기원과 고가멜로디 내러티브
3. 이승만라인과 재구축되는 국민국가
4. 서일본 해역과 재편되는 여성성
5. 나오며
참고문헌
要旨

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-091071518