메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
김준영 (한양대학교) 조건희 (한양대학교) 이형철 (한양대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2024년 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회
발행연도
2024.11
수록면
554 - 560 (7page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Estimating vehicle wheel torque is essential for various vehicle control systems, such as traction control and stability control, as it directly affects the vehicle's driving performance and safety. Due to its importance, various wheel torque estimation methods have been proposed, with most studies focusing on the torsion model of the vehicle's drivetrain. Conventional torsion-based wheel torque estimation methods mainly rely on signals such as wheel speed measurements and transmission output speed, with a sampling time of 10ms. However, in transient driving situation where wheel torque changes rapidly, aliasing in the measured signals can cause the wheel speed measurements to miss critical information about torque variations. As a result, using only wheel speed measurements and transmission output speed can lead to degraded estimation performance during rapid torque variations, especially in transient situations. In this paper, we propose an improved wheel torque estimation method that addresses the aforementioned issue by considering not only wheel speed measurements and transmission output speed but also the derivative of longitudinal velocity, which has a strong correlation with torque variations. The proposed method was evaluated for varous driving scenarios, such as straight driving on a flat road and uphill.

목차

Abstract
1. 서론
2. 차량 모델
3. 휠 토크 추정 알고리즘
4. 모델 검증
5. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0